AMMATTIPÄTEVYYSDIREKTIIVIN MUKAINEN OPETUS JA SEN KIRJAAMINEN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSESSA
Hamberg, Ari (2012)
Hamberg, Ari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710048
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä esitetään yksi ammattipätevyysdirektiivin suorittamistapa ammatillisessa oppilaitoksessa. Työ sisältää oppilaitoksen tavan opettaa ja jaksottaa lain ja asetuksien määräämän ammattidirektiivin opetuskokonaisuuden.
Työn tavoitteena oli tehdä toimintamalli, jonka avulla jokainen opettaja tietää opettaessaan, kuuluuko opetettava aihe ammattipätevyysdirektiivin sisältöön ja miten se kirjataan järjestelmään. Työn tuloksena kehittyi muutamia liitteitä, joissa on lyhyesti mutta tarkasti kerrottu opetettavan aiheen sisältö. Liitteissä on myös kerrottu, montako teoria- tai käytännön tuntia kyseisestä kurssista opetetaan.
Kun opettaja on opettanut jonkun kurssin tai oppitunnin, löytää hän helposti oikean kohdan, mihin se kirjataan. Kaikki ammattipätevyysdirektiivin mukaiset tunnit täytyy opettaa, niitä ei voida hyväksi lukea muilla suorituksella.
Työ osoitti, että oppilaitoksessa opettajilla on hyvin erilainen käsitys opetuksen sisällöstä, sen antamisen ajankohdasta sekä opetuksen merkitsemisestä taulukoihin
Työn tavoitteena oli tehdä toimintamalli, jonka avulla jokainen opettaja tietää opettaessaan, kuuluuko opetettava aihe ammattipätevyysdirektiivin sisältöön ja miten se kirjataan järjestelmään. Työn tuloksena kehittyi muutamia liitteitä, joissa on lyhyesti mutta tarkasti kerrottu opetettavan aiheen sisältö. Liitteissä on myös kerrottu, montako teoria- tai käytännön tuntia kyseisestä kurssista opetetaan.
Kun opettaja on opettanut jonkun kurssin tai oppitunnin, löytää hän helposti oikean kohdan, mihin se kirjataan. Kaikki ammattipätevyysdirektiivin mukaiset tunnit täytyy opettaa, niitä ei voida hyväksi lukea muilla suorituksella.
Työ osoitti, että oppilaitoksessa opettajilla on hyvin erilainen käsitys opetuksen sisällöstä, sen antamisen ajankohdasta sekä opetuksen merkitsemisestä taulukoihin