Matkaoppaat-sarjan vaikutus katsojien matkailutottumuksiin
Hirvonen, Sofia (2012)
Hirvonen, Sofia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710047
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia, onko Matkaoppaat-tositelevisiosarja vaikuttanut 18-44 -vuotiaiden katsojiensa matkailutottumuksiin. Tutkimuksella pyrittiin saamaan vastaus siihen, millä tavalla Matkaoppaat-sarja on vaikuttanut katsojiensa mielikuviin Turkin Alanyasta, sekä siihen onko se vaikuttanut katsojiensa matkailuun Alanyaan. Tarkoituksena oli selvittää, onko tositelevisiosarjan kautta mahdollista vaikuttaa katsojien matkailutottumuksiin.
Opinnäytetyön teoriana käytettiin mielikuvan luomisen mallia. Aineistoa kerättiin Tampereella paperisella kyselylomakkeella, sekä sähköisellä lomakkeella Pallontallaajat.net sivuston keskustelupalstalla. Sähköinen kyselylomake luotiin Google Documents -ohjelmaa apuna käyttäen.
Kyselylomakkeeseen saatiin 75 vastausta, joista 66,6 prosenttia paperisella kyselylomakkeella ja 33,3 prosenttia Pallontallaajat.net sivustolta. Kyselylomake oli strukturoitu valmiine vastausvaihtoehtoineen. Saatuja vastauksia analysoitiin SPSS-ohjelmiston avulla.
Suurin osa vastaajista oli katsonut ainakin yhden jakson Matkaoppaita. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että Matkaoppaat-sarjalla oli jonkin verran vaikutusta vastaajien mielikuviin Alanyasta. Matkaoppaat-sarja oli vaikuttanut vastaajien mielikuviin sekä myönteisellä, että kielteisellä tavalla. Tuloksista kävi myös ilmi, että vastaajat kokivat, että Matkaoppaat-sarja vaikutti jonkin verran heidän matkailuunsa Turkin Alanyaan, myönteisellä ja kielteisellä tavalla. Osa vastaajista ei osannut arvioida mielikuvia ja matkailua koskevia väittämiä, mikä saattaa johtua siitä, että he eivät ole katsoneet sarjaa tai sitten heidän kokemuksensa siitä on ollut neutraali. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että henkilön mielikuva Alanyasta vaikuttaa siihen, matkustaako hän sinne.
Opinnäytetyön teoriana käytettiin mielikuvan luomisen mallia. Aineistoa kerättiin Tampereella paperisella kyselylomakkeella, sekä sähköisellä lomakkeella Pallontallaajat.net sivuston keskustelupalstalla. Sähköinen kyselylomake luotiin Google Documents -ohjelmaa apuna käyttäen.
Kyselylomakkeeseen saatiin 75 vastausta, joista 66,6 prosenttia paperisella kyselylomakkeella ja 33,3 prosenttia Pallontallaajat.net sivustolta. Kyselylomake oli strukturoitu valmiine vastausvaihtoehtoineen. Saatuja vastauksia analysoitiin SPSS-ohjelmiston avulla.
Suurin osa vastaajista oli katsonut ainakin yhden jakson Matkaoppaita. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että Matkaoppaat-sarjalla oli jonkin verran vaikutusta vastaajien mielikuviin Alanyasta. Matkaoppaat-sarja oli vaikuttanut vastaajien mielikuviin sekä myönteisellä, että kielteisellä tavalla. Tuloksista kävi myös ilmi, että vastaajat kokivat, että Matkaoppaat-sarja vaikutti jonkin verran heidän matkailuunsa Turkin Alanyaan, myönteisellä ja kielteisellä tavalla. Osa vastaajista ei osannut arvioida mielikuvia ja matkailua koskevia väittämiä, mikä saattaa johtua siitä, että he eivät ole katsoneet sarjaa tai sitten heidän kokemuksensa siitä on ollut neutraali. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että henkilön mielikuva Alanyasta vaikuttaa siihen, matkustaako hän sinne.