Yhteisöllinen kehittäminen keskiössä : Nuorten tieto- ja neuvontatyön aluekoordinointimallin pilottihanke
Fedotoff, Jaana (2012)
Fedotoff, Jaana
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710044
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710044
Tiivistelmä
Nuorten tieto- ja neuvontatyöntekijät esittivät vuonna 2005 opetusministeriölle idean nuorten tieto- ja neuvontatyön aluekoordinoinnista. Kyseisenä vuonna nuorten tieto- ja neuvontapalveluja tuotti alle 30 kuntaa – vuoden 2012 alussa palveluja tuottaa 245 kuntaa. Räjähdysmäisesti kasvanut palveluiden määrä on kasvattanut myös ammatillisen tiedon ja lähituen tarvetta. Opinnäytetyöni tietoperustana ovat nuorten tieto- ja neuvontatyötä linjaavat kansalliset ja eurooppalaiset suositukset sekä kehittämisohjelmat, kehittämistyöpäivillä aikana tuetettu tieto, sähköpostihaastattelut sekä henkilökohtainen kokemukseni ja osaamiseni nuorten tieto- ja neuvontatyöstä.
Nuorisotyön rakenteelliset muutokset kuntaliitosten ja palvelurakenneuudistuksen myötä ovat haastaneet vaikutuksiltaan myös nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämisen ja laadun varmistamisen kaikilla tasoilla. Uudenlainen alueellinen yhteistyö, työn muuttuneet painopisteet, palveluiden kehittäminen hankkeilla vaatii uudenlaista ajattelua ja muutosta työn tekemiselle.
Tarkastelen opinnäytetyössäni tutkivalla ja kehittävällä otteella yhteisöllisen kehittämisen prosessia nuorten tieto- ja neuvontatyön aluekoordinointimallin pilottihankkeessa. Toimintaympäristönä on Oulun seudun ja Oulunkaaren kunnat. Tutkimuksen osallistujat ovat alueen kuntien nuorisotyöntekijöitä, joiden työnkuvaan kuuluu nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden toteuttaminen. Työn tilaajana toimii Sivistys- ja kulttuuripalvelut, Oulun kaupungin nuorisotoimi.
Tutkimuskysymykset joihin opinnäytetyössäni vastaan: 1. Millainen on aluekoordinointimallin yhteisöllisen kehittämisen prosessi? 2. Tukeeko malli alueen toimijoiden ammatillista kasvua? 3. Vahvistaako malli alueen toimijoiden yhteisöllisyyttä?
Saamani tulokset osoittavat nuorisotyöntekijöiden tarvitsevan yhteisöllisyyttä palvelujen kehittämisen ja ammatillisen kasvun tueksi. Aluekoordinointimalli tulee nähdä pintaa syvemmältä, ei ainoastaan rakenteena. Mallin avulla on mahdollisuus tukea, innostaa ja vahvistaa nuorisotyöntekijöiden osaamista sekä kokemusta laajemmasta työyhteisöstä ja yhteisöllisyydestä. Kansallinen kehittämisvastuu aluekoordinointimallista on Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus Koordinaatilla. Työni on suunnattu kaikille aluekoordinointimallista kiinnostuneille sekä sovellettavaksi laajemmin nuorisotoimialaan. Opinnäytetyöni tuloksien ja johtopäätösten tavoitteena on olla hyödynnettävissä työmuodon kehittämisessä kansallisella ja eurooppalaisella tasolla.
Tuloksia yhteisöllisen kehittämisen roolista ja merkityksestä hyödynnetään tulevien aluekoordinointialueiden tavoitteiden ja tehtävien määrittelyssä. Tuotetun tiedon hyödyntäminen ja soveltaminen myös muihin nuorisotyön toimintakenttiin tuo merkitystä tulosten jakamiselle ja levittämiselle. Ensisijaisesti tietoa voivat hyödyntää kunnat, alueet ja niiden nuorisopalveluista päättävät virkamiehet ja luottamushenkilöt.
Nuorisotyön rakenteelliset muutokset kuntaliitosten ja palvelurakenneuudistuksen myötä ovat haastaneet vaikutuksiltaan myös nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämisen ja laadun varmistamisen kaikilla tasoilla. Uudenlainen alueellinen yhteistyö, työn muuttuneet painopisteet, palveluiden kehittäminen hankkeilla vaatii uudenlaista ajattelua ja muutosta työn tekemiselle.
Tarkastelen opinnäytetyössäni tutkivalla ja kehittävällä otteella yhteisöllisen kehittämisen prosessia nuorten tieto- ja neuvontatyön aluekoordinointimallin pilottihankkeessa. Toimintaympäristönä on Oulun seudun ja Oulunkaaren kunnat. Tutkimuksen osallistujat ovat alueen kuntien nuorisotyöntekijöitä, joiden työnkuvaan kuuluu nuorten tieto- ja neuvontapalveluiden toteuttaminen. Työn tilaajana toimii Sivistys- ja kulttuuripalvelut, Oulun kaupungin nuorisotoimi.
Tutkimuskysymykset joihin opinnäytetyössäni vastaan: 1. Millainen on aluekoordinointimallin yhteisöllisen kehittämisen prosessi? 2. Tukeeko malli alueen toimijoiden ammatillista kasvua? 3. Vahvistaako malli alueen toimijoiden yhteisöllisyyttä?
Saamani tulokset osoittavat nuorisotyöntekijöiden tarvitsevan yhteisöllisyyttä palvelujen kehittämisen ja ammatillisen kasvun tueksi. Aluekoordinointimalli tulee nähdä pintaa syvemmältä, ei ainoastaan rakenteena. Mallin avulla on mahdollisuus tukea, innostaa ja vahvistaa nuorisotyöntekijöiden osaamista sekä kokemusta laajemmasta työyhteisöstä ja yhteisöllisyydestä. Kansallinen kehittämisvastuu aluekoordinointimallista on Nuorten tieto- ja neuvontatyön kehittämiskeskus Koordinaatilla. Työni on suunnattu kaikille aluekoordinointimallista kiinnostuneille sekä sovellettavaksi laajemmin nuorisotoimialaan. Opinnäytetyöni tuloksien ja johtopäätösten tavoitteena on olla hyödynnettävissä työmuodon kehittämisessä kansallisella ja eurooppalaisella tasolla.
Tuloksia yhteisöllisen kehittämisen roolista ja merkityksestä hyödynnetään tulevien aluekoordinointialueiden tavoitteiden ja tehtävien määrittelyssä. Tuotetun tiedon hyödyntäminen ja soveltaminen myös muihin nuorisotyön toimintakenttiin tuo merkitystä tulosten jakamiselle ja levittämiselle. Ensisijaisesti tietoa voivat hyödyntää kunnat, alueet ja niiden nuorisopalveluista päättävät virkamiehet ja luottamushenkilöt.