Markkinointisuunnitelma koulutusorganisaatiolle
Halonen, Petteri (2012)
Halonen, Petteri
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052710042
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi koulutusorganisaatio, joka järjestää elin-keinoelämää kehittäviä koulutuksia. Markkinointisuunnitelma rajattiin koske-maan toimeksiantajan tuotannon liiketoiminta-alueen avoimia koulutuksia. Tämä tarkoittaa tuotannon koulutuksia, joihin osallistuminen on vapaata, esimerkiksi kunnossapidon ja työsuojelun koulutuksia. Kehittämistehtävänä opinnäytetyössä oli tehostaa toimeksiantajan nykyistä markkinointia, etsiä uusia markkinointikeinoja ja selvittää ovatko jotkin nykyisistä markkinointikeinoista toimimattomia. Työn tavoitteena oli luoda toimiva ja kustannustehokas markkinointisuunnitelma, jonka painopisteenä on markkinointiviestintä.
Luotu markkinointisuunnitelma on toiminnallinen opinnäytetyö, joka on toteutettu yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Työn tietoperusta pohjautuu kirjallisuuteen, internetlähteisiin ja artikkeleihin, jotka käsittelevät muun muassa palveluiden markkinointia, markkinoinnin suunnittelua ja -kilpailuetuja. Työssä hyödynnettiin myös toimeksiantajan kanssa käytyjä teemahaastatteluja, toimeksiantajalla aiemmin suoritettua ammattiharjoittelua, sen jälkeistä työsuhdetta sekä tilastollista tutkimusta, jolla selvitettiin markkinointikanavat, joiden kautta asiakkaat ovat koulutuksista kuulleet.
Markkinointisuunnitelman avulla toimeksiantaja voi jatkossa harjoittaa tehok-kaampaa markkinointia ja liiketoimintaa. Markkinointikeino, jossa toimeksianta-jalla on eniten kehittämisen varaa ja mahdollisuuksia on verkkomarkkinointi. Sitä voidaan parantaa esimerkiksi käyttämällä hakukoneoptimointia, verkko-mainontaa ja erityisesti koulutuksille tarkoitettuja hakupalveluita. Markkinointi kanava joka todettiin toimimattomaksi, on lehtimainonta, koska sen kautta saa-tavat asiakasmäärät eivät ole riittäviä suhteutettuna käytettyyn pääomaan. Työssä on taulukoituna suositeltavat markkinointitoimenpiteet, niiden aikataulutus, niistä saatavat hyödyt ja syntyvät kustannukset. Jatkotoimenpiteenä markkinointisuunnitelmalle voisi olla laajamittainen tutkimus, jolla mitattaisiin asiakkaiden hyödyntämiä markkinointikanavia, toimeksiantajan käyttämien lisäksi.
Luotu markkinointisuunnitelma on toiminnallinen opinnäytetyö, joka on toteutettu yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Työn tietoperusta pohjautuu kirjallisuuteen, internetlähteisiin ja artikkeleihin, jotka käsittelevät muun muassa palveluiden markkinointia, markkinoinnin suunnittelua ja -kilpailuetuja. Työssä hyödynnettiin myös toimeksiantajan kanssa käytyjä teemahaastatteluja, toimeksiantajalla aiemmin suoritettua ammattiharjoittelua, sen jälkeistä työsuhdetta sekä tilastollista tutkimusta, jolla selvitettiin markkinointikanavat, joiden kautta asiakkaat ovat koulutuksista kuulleet.
Markkinointisuunnitelman avulla toimeksiantaja voi jatkossa harjoittaa tehok-kaampaa markkinointia ja liiketoimintaa. Markkinointikeino, jossa toimeksianta-jalla on eniten kehittämisen varaa ja mahdollisuuksia on verkkomarkkinointi. Sitä voidaan parantaa esimerkiksi käyttämällä hakukoneoptimointia, verkko-mainontaa ja erityisesti koulutuksille tarkoitettuja hakupalveluita. Markkinointi kanava joka todettiin toimimattomaksi, on lehtimainonta, koska sen kautta saa-tavat asiakasmäärät eivät ole riittäviä suhteutettuna käytettyyn pääomaan. Työssä on taulukoituna suositeltavat markkinointitoimenpiteet, niiden aikataulutus, niistä saatavat hyödyt ja syntyvät kustannukset. Jatkotoimenpiteenä markkinointisuunnitelmalle voisi olla laajamittainen tutkimus, jolla mitattaisiin asiakkaiden hyödyntämiä markkinointikanavia, toimeksiantajan käyttämien lisäksi.