Asiakaslähtöisen kirjaamisen hanke Lohjan sairaalan sisätautiosastolla
Riekkinen, Sari; Lehtinen, Sari; Schavon, Seija (2012)
Riekkinen, Sari
Lehtinen, Sari
Schavon, Seija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052610031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052610031
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Lohja
Hoitotyön koulutusohjelma
Lehtinen Sari, Riekkinen Sari, Schavon Seija
Asiakaslähtöisen kirjaamisen hanke Lohjan sairaalan sisätautiosastolla
Vuosi 2012 Sivumäärä 91
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Lohjan sairaalan sisätautiosastolla hoitotyön prosessin mukaista rakenteista kirjaamista asiakkaan näkökulmasta ja asiakaslähtöiseksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) hoitoprosessien vaiheiden mukaisesti. Työn tavoitteena oli yhteistyössä sisätautiosaston työryhmän kanssa juurruttamisen menetelmää hyödyntäen löytää tutkittua tietoa, joka tukisi sähköiseen kirjaamiseen siirtymisen mallia. Kirjaamisen kehittämisen tavoitteena oli luoda toimintatapa, jolla edistettäisiin hoitajan itsenäisyyttä yksilöllisen hoitotyön ajattelun suuntaisesti ja samalla turvattaisiin aiempaa paremmin potilaslähtöinen hoito. Tavoitteena oli myös kirjatun tiedon taltiointi siten, että sen myöhempi löytäminen nopeasti mahdollistuisi rakenteisen kirjaamisen ansiosta.
Opinnäytetyö oli osa Lohjan Laurea-ammattikorkeakoulun ja Lohjan sairaalan sisätautiosaston kehittämishankkeen kolmiosaista jatkumoa Asiakaslähtöinen kirjaamisen hanke. Sisätautiosastolta kirjaamisen kehittämisen työryhmään kuului osastonhoitaja, kaksi apulaisosastonhoitajaa ja kolme sairaanhoitajaa. Työryhmään kuului myös Lohjan Laurea-ammattikorkeakoulun kolme sairaanhoitajaopiskelijaa.
Opinnäytetyön muoto oli toimintakeskeinen. Sen oheistuotoksena kehitettiin kirjaamisen avuksi mallikirjaamislomake, jonka avulla kirjaamisen sisäistämistä pyrittiin edistämään hoitohenkilökunnan keskuudessa. Mallilomakkeen avulla olisi mahdollista helpottaa uusien työntekijöiden perehdyttämistä rakenteiseen sähköiseen kirjaamiseen. Asiakaslähtöisen kirjaamisen sisäistämistä edistettiin käyttämällä juurruttamisen menetelmää. Juurruttamisessa on ajatuksena monivaiheinen oppiminen tiedon tuottamisen ja hiljaisen tiedon kehän dialogin kautta.
Juurruttamismenetelmän pohjalta kehittämistyön päämääräksi sovittiin asiakaspalvelun kehittäminen kirjaamisen avulla, valittiin avainhenkilöitä asiantuntijoiksi sekä kannustettiin hoitohenkilöstöä osallistumaan kirjaamisen kehittämiseen. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja sisällönanalyysia. Opinnäytetyön tuotoksen tueksi opiskelijat tekivät opintomatkan Tanskaan maaliskuussa 2012 tutustuen Vejlen sairaalan ja Koldingin sairaalan viiden eri osaston kirjaamiskäytäntöihin. Sieltä saatua tietoa hyödynnettiin tässä työssä kuvailemalla tutustumiskohteina olleiden tanskalaisten sairaaloiden kirjaamismallia ja pohtimalla sen toimivuutta suomalaisessa sairaanhoitoprosessissa.
Kirjaamisen uusi toimintatapa otettiin vähitellen käyttöön talvella 2012. Opinnäytetyön ansioituneisuutta ja työryhmän toimintaa arvioitiin erillisellä hoitohenkilöstölle kohdistetulla kyselyllä. Asiakaslähtöinen kirjaaminen on merkittävä osa hoitohenkilöstön työtä ja uuden työntekijän perehdytystä. Tämän opinnäytetyön kehitystyön tuloksena luotua mallikirjaamislomaketta on mahdollista hyödyntää kirjaamiseen perehdyttämisessä ja hoitotyön kirjaamisen sisäistämisessä.
Asiasanat: kirjaaminen, hoitotyön prosessi, asiakaslähtöisyys, juurruttaminen
Laurea Lohja
Hoitotyön koulutusohjelma
Lehtinen Sari, Riekkinen Sari, Schavon Seija
Asiakaslähtöisen kirjaamisen hanke Lohjan sairaalan sisätautiosastolla
Vuosi 2012 Sivumäärä 91
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Lohjan sairaalan sisätautiosastolla hoitotyön prosessin mukaista rakenteista kirjaamista asiakkaan näkökulmasta ja asiakaslähtöiseksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS) hoitoprosessien vaiheiden mukaisesti. Työn tavoitteena oli yhteistyössä sisätautiosaston työryhmän kanssa juurruttamisen menetelmää hyödyntäen löytää tutkittua tietoa, joka tukisi sähköiseen kirjaamiseen siirtymisen mallia. Kirjaamisen kehittämisen tavoitteena oli luoda toimintatapa, jolla edistettäisiin hoitajan itsenäisyyttä yksilöllisen hoitotyön ajattelun suuntaisesti ja samalla turvattaisiin aiempaa paremmin potilaslähtöinen hoito. Tavoitteena oli myös kirjatun tiedon taltiointi siten, että sen myöhempi löytäminen nopeasti mahdollistuisi rakenteisen kirjaamisen ansiosta.
Opinnäytetyö oli osa Lohjan Laurea-ammattikorkeakoulun ja Lohjan sairaalan sisätautiosaston kehittämishankkeen kolmiosaista jatkumoa Asiakaslähtöinen kirjaamisen hanke. Sisätautiosastolta kirjaamisen kehittämisen työryhmään kuului osastonhoitaja, kaksi apulaisosastonhoitajaa ja kolme sairaanhoitajaa. Työryhmään kuului myös Lohjan Laurea-ammattikorkeakoulun kolme sairaanhoitajaopiskelijaa.
Opinnäytetyön muoto oli toimintakeskeinen. Sen oheistuotoksena kehitettiin kirjaamisen avuksi mallikirjaamislomake, jonka avulla kirjaamisen sisäistämistä pyrittiin edistämään hoitohenkilökunnan keskuudessa. Mallilomakkeen avulla olisi mahdollista helpottaa uusien työntekijöiden perehdyttämistä rakenteiseen sähköiseen kirjaamiseen. Asiakaslähtöisen kirjaamisen sisäistämistä edistettiin käyttämällä juurruttamisen menetelmää. Juurruttamisessa on ajatuksena monivaiheinen oppiminen tiedon tuottamisen ja hiljaisen tiedon kehän dialogin kautta.
Juurruttamismenetelmän pohjalta kehittämistyön päämääräksi sovittiin asiakaspalvelun kehittäminen kirjaamisen avulla, valittiin avainhenkilöitä asiantuntijoiksi sekä kannustettiin hoitohenkilöstöä osallistumaan kirjaamisen kehittämiseen. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja sisällönanalyysia. Opinnäytetyön tuotoksen tueksi opiskelijat tekivät opintomatkan Tanskaan maaliskuussa 2012 tutustuen Vejlen sairaalan ja Koldingin sairaalan viiden eri osaston kirjaamiskäytäntöihin. Sieltä saatua tietoa hyödynnettiin tässä työssä kuvailemalla tutustumiskohteina olleiden tanskalaisten sairaaloiden kirjaamismallia ja pohtimalla sen toimivuutta suomalaisessa sairaanhoitoprosessissa.
Kirjaamisen uusi toimintatapa otettiin vähitellen käyttöön talvella 2012. Opinnäytetyön ansioituneisuutta ja työryhmän toimintaa arvioitiin erillisellä hoitohenkilöstölle kohdistetulla kyselyllä. Asiakaslähtöinen kirjaaminen on merkittävä osa hoitohenkilöstön työtä ja uuden työntekijän perehdytystä. Tämän opinnäytetyön kehitystyön tuloksena luotua mallikirjaamislomaketta on mahdollista hyödyntää kirjaamiseen perehdyttämisessä ja hoitotyön kirjaamisen sisäistämisessä.
Asiasanat: kirjaaminen, hoitotyön prosessi, asiakaslähtöisyys, juurruttaminen