Sosiaalisen median strategia Golden Shoe Productions osk:lle : -Näkyvyyttä The Currents -yhtyeelle
Peuraniemi, Tuuli (2012)
Peuraniemi, Tuuli
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259998
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on muuttanut merkittävästi ja laajasti yritysten markkinointiviestintää viimeisten noin kymmenen vuoden aikana. Yritysten ja organisaatioiden tulee aktiivisesti olla mukana sosiaalisessa mediassa ja viestiä asiakkaille, kuluttajille sekä sidosryhmille niiden tarjoamien kanavien kautta. Erilaiset sosiaalisen median sovellukset tarjoavat myös merkittäviä mahdollisuuksia yrityksille säästää markkinointiviestinnän kustannuksissa oikein hyödynnettyinä. Näiden oivallusten pohjalta rakentuu opinnäytetyöni pohja.
Tavoitteena sosiaalisen median strategian luomisessa Golden Shoe Productions osk:lle on selvittää, mitä sosiaalisen median kanavia toimeksiantajan tulisi käyttää ja miten hyödyntää parhaiten näitä valittuja kanavia menestyksekkäästi markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyön konkreettinen tavoite on saada lisää seuraajia ja kuuntelijoita sosiaalisen median kanavissa toimeksiantajan pääyhtyeelle The Currentsille. Produktityyppisessä työssä keskitytään ilmaisiin sosiaalisen median sovelluksiin, joilla näkyvyyttä voidaan kasvattaa erityisesti Suomessa. Opinnäytetyö toteutettiin tammi-huhtikuussa 2012.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiiviseen eli laadulliseen tutkimusmenetelmään kuuluvaa toimintatutkimusta, mikä mahdollisti toiminnan ja tutkimuksen tekemisen samanaikaisesti. Työn toteutuksen aikana saatiin jo muutamassa viikossa yhtyeelle huomattavasti lisää seuraajia ja lisäksi kattava paketti kehittämisehdotuksia, joita toimeksiantaja voi tulevaisuudessa käyttää toiminnassaan. Opinnäytetyön loppuun kirjattuja kehittämisehdotuksia on myös mahdollista muiden, sosiaalisen median parempaa hyödynnettävyyttä kaipaavien, yritysten soveltaa omaan käyttöön. Pitää kuitenkin muistaa, että mikä toimii tässä tapauksessa, ei välttämättä toimi toisella. Oleellisinta on löytää sopivin yhdistelmä sosiaalisen median kanavia, joilla omat asiakkaat toimivat.
Tavoitteena sosiaalisen median strategian luomisessa Golden Shoe Productions osk:lle on selvittää, mitä sosiaalisen median kanavia toimeksiantajan tulisi käyttää ja miten hyödyntää parhaiten näitä valittuja kanavia menestyksekkäästi markkinointiviestinnässä. Opinnäytetyön konkreettinen tavoite on saada lisää seuraajia ja kuuntelijoita sosiaalisen median kanavissa toimeksiantajan pääyhtyeelle The Currentsille. Produktityyppisessä työssä keskitytään ilmaisiin sosiaalisen median sovelluksiin, joilla näkyvyyttä voidaan kasvattaa erityisesti Suomessa. Opinnäytetyö toteutettiin tammi-huhtikuussa 2012.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiiviseen eli laadulliseen tutkimusmenetelmään kuuluvaa toimintatutkimusta, mikä mahdollisti toiminnan ja tutkimuksen tekemisen samanaikaisesti. Työn toteutuksen aikana saatiin jo muutamassa viikossa yhtyeelle huomattavasti lisää seuraajia ja lisäksi kattava paketti kehittämisehdotuksia, joita toimeksiantaja voi tulevaisuudessa käyttää toiminnassaan. Opinnäytetyön loppuun kirjattuja kehittämisehdotuksia on myös mahdollista muiden, sosiaalisen median parempaa hyödynnettävyyttä kaipaavien, yritysten soveltaa omaan käyttöön. Pitää kuitenkin muistaa, että mikä toimii tässä tapauksessa, ei välttämättä toimi toisella. Oleellisinta on löytää sopivin yhdistelmä sosiaalisen median kanavia, joilla omat asiakkaat toimivat.