YHDYSKUNTASEURAAMUSTOIMISTON JA SOSIAALITOIMEN VÄLINEN YHTEISTYÖ NUOREN SEURAAMUSSELVITYKSEN YHTEYDESSÄ
Salminen, Erja (2012)
Salminen, Erja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259977
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Rikosseuraamuslaitoksen Yhdyskuntaseuraamustoimiston ja sosiaalitoimen välistä viranomaisyhteistyötä nuoren seuraamusselvityksen yhteydessä. Vuoden 2011 alusta astui voimaan laki nuoren rikokseen syyllistyneen tilanteen selvittämisestä, joka kumosi ja muutti aiemman käytännön.
Nuorella rikoksentekijällä tarkoitetaan henkilöä, joka tehdessään rangaistavan teon on ollut 15 - 20-vuotias. Tämänikäisistä rikokseen syyllistyneistä laaditaan nuoren seuraamusselvitys, jollei rikoksesta ilmeisesti seuraa sakkorangaistus. Nuoren seuraamusselvityksellä kartoitetaan nuoren elämäntilannetta ja otetaan kantaa ehdolliseen vankeusrangaistukseen liitettävään valvontaan. Lisäksi siinä arvioidaan eri seuraamusvaihtoehtojen vaikutusta nuoren elämäntilanteeseen. Ehdoton vankeusrangaistus tuo-mitaan alle 18-vuotiaista vain painavista syistä.
Tässä tutkimuksessa haastateltiin Rikosseuraamuslaitoksen työntekijöitä sekä kolmen kunnan sosiaalitoimen edustajia. Tutkimuskysymysten kautta selvitettiin yhdyskunta-seuraamustoimiston ja sosiaalitointen sekä aiempaa että lakimuutoksen jälkeistä yhteistyötä. Haastateltavilta kysyttiin lakimuutoksen herättämistä ajatuksista sekä kehit-tämisehdotuksia uuden lain edellyttämään yhteistyöhön. Haastattelujen aikana nousi esille myös kaksi muuta ajatuksia herättävää asiasisältöä: alaikäisten rikoksiin syyllis-tyneiden lausuntojen siirtyminen lastensuojelusta Rikosseuraamuslaitokseen sekä lausuntojen laatiminen Rikosseuraamuslaitoksen arviointikeskuksissa. Tutkimustulokseksi muodostui kaksi viranomaisyhteistyön synteesimallia, joissa huomioidaan kolmen kunnan erilaiset resurssit ja toimintatavat.
Nuorella rikoksentekijällä tarkoitetaan henkilöä, joka tehdessään rangaistavan teon on ollut 15 - 20-vuotias. Tämänikäisistä rikokseen syyllistyneistä laaditaan nuoren seuraamusselvitys, jollei rikoksesta ilmeisesti seuraa sakkorangaistus. Nuoren seuraamusselvityksellä kartoitetaan nuoren elämäntilannetta ja otetaan kantaa ehdolliseen vankeusrangaistukseen liitettävään valvontaan. Lisäksi siinä arvioidaan eri seuraamusvaihtoehtojen vaikutusta nuoren elämäntilanteeseen. Ehdoton vankeusrangaistus tuo-mitaan alle 18-vuotiaista vain painavista syistä.
Tässä tutkimuksessa haastateltiin Rikosseuraamuslaitoksen työntekijöitä sekä kolmen kunnan sosiaalitoimen edustajia. Tutkimuskysymysten kautta selvitettiin yhdyskunta-seuraamustoimiston ja sosiaalitointen sekä aiempaa että lakimuutoksen jälkeistä yhteistyötä. Haastateltavilta kysyttiin lakimuutoksen herättämistä ajatuksista sekä kehit-tämisehdotuksia uuden lain edellyttämään yhteistyöhön. Haastattelujen aikana nousi esille myös kaksi muuta ajatuksia herättävää asiasisältöä: alaikäisten rikoksiin syyllis-tyneiden lausuntojen siirtyminen lastensuojelusta Rikosseuraamuslaitokseen sekä lausuntojen laatiminen Rikosseuraamuslaitoksen arviointikeskuksissa. Tutkimustulokseksi muodostui kaksi viranomaisyhteistyön synteesimallia, joissa huomioidaan kolmen kunnan erilaiset resurssit ja toimintatavat.