Tietoturvakoulutus Rääkkylän peruskoululle
Hiltunen, Laura (2012)
Hiltunen, Laura
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259964
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli järjestää tietoturvakoulutus opetushenkilökunnalle. Tietoturvakoulutuksen tarkoituksena oli tuoda esille tietoturvan tärkeyttä niin työelämässä kuin työelämän ulkopuolella tapahtuvissa tilanteissa sekä kertoa koulutettaville myös tietoturvan laajuudesta syvällisemmin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella koulutettavien yleistä tietoutta ja osaamista tietoturvallisuuteen liittyvissä tilanteissa ja asioissa keskustelujen, omien kokemusten sekä harjoitustehtävien avulla. Opinnäytetyössä tutustutaan tarkemmin tietoturvaan, sen eri osa-alueisiin, koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen, sekä lopussa opinnäytetyön yhteenvetoon. Opinnäytetyön materiaali sisältää tämän kirjallisen materiaalin lisäksi myös liitteitä, joita tietoturvakoulutuksessa käytettiin.
Havainnot osoittavat, että koulutettavat olivat riittävän hyvällä tasolla oma tietämyksensä kanssa tietoturvallisuuteen liittyvissä asioissa ja tilanteissa, joita he kohtaavat heidän omalla työpaikallansa sekä työpaikan ulkopuolella. Koulutettavat halusivat tuoda omia näkemyksiään esille keskustelemalla. Keskusteluista voitiin päätellä, että koulutettavat olivat kiinnostuneita tietoturvallisuudesta. Koulutuksen lopussa pidettyjen tietoturvaharjoitusten perusteella koulutettavien perustietämys tietoturvallisuudesta oli tavoitteiden mukaista.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella koulutettavien yleistä tietoutta ja osaamista tietoturvallisuuteen liittyvissä tilanteissa ja asioissa keskustelujen, omien kokemusten sekä harjoitustehtävien avulla. Opinnäytetyössä tutustutaan tarkemmin tietoturvaan, sen eri osa-alueisiin, koulutuksen suunnitteluun ja toteutukseen, sekä lopussa opinnäytetyön yhteenvetoon. Opinnäytetyön materiaali sisältää tämän kirjallisen materiaalin lisäksi myös liitteitä, joita tietoturvakoulutuksessa käytettiin.
Havainnot osoittavat, että koulutettavat olivat riittävän hyvällä tasolla oma tietämyksensä kanssa tietoturvallisuuteen liittyvissä asioissa ja tilanteissa, joita he kohtaavat heidän omalla työpaikallansa sekä työpaikan ulkopuolella. Koulutettavat halusivat tuoda omia näkemyksiään esille keskustelemalla. Keskusteluista voitiin päätellä, että koulutettavat olivat kiinnostuneita tietoturvallisuudesta. Koulutuksen lopussa pidettyjen tietoturvaharjoitusten perusteella koulutettavien perustietämys tietoturvallisuudesta oli tavoitteiden mukaista.