”Että olisi rauhallista ja viihtyisää, että olisi kodin tuntua” Asiakastyytyväisyyskysely mielenterveyskuntoutujien asumispalveluissa
Ahokumpu, Sanna-Kaisa; Jalonen, Janette; Suomalainen, Timo (2012)
Ahokumpu, Sanna-Kaisa
Jalonen, Janette
Suomalainen, Timo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259913
Tiivistelmä
Mielenterveys on olennainen osa ihmisen kokonaisvaltaista terveyttä. Mielenterveyteen vaikuttavat biologiset, psykologiset ja sosiaaliset tekijät sekä niiden välillä vallitsevat vuorovaikutteiset tekijät. Ihmisen kehittymiseen, mielenterveyteen ja myös mielenterveysongelmien syntyyn vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa läheiset ihmissuhteet, kasvatus ja kasvuolot, perinnöllisyystekijät sekä elämänkriisit ja traumaattiset kriisit. Myönteiset elinolot vaikuttavat merkittävästi mielenterveyttä edistävästi ja yksilön voimavaroja lisäävästi kaikissa ikävaiheissa.
Yksi vakava mielenterveyden häiriö on skitsofrenia. Häiriöön liittyy toimintakyvyn ja elämänlaadun laskua ja se vaikuttaa haitallisesti ihmisen käyttäytymiseen kognitiivisella ja emotionaalisella tasolla. Skitsofrenian hoito vaatii kokonaisvaltaista, yksilölliset tarpeet huomioivaa, kuntoutusta. Kokonaisvaltainen kuntoutus sisältää asiakkaan psyykkisen ja fyysisen tilan, sosiaalisten valmiuksien ja ammatillisten valmiuksien parantamista. Kokonaisvaltaisen kuntoutumisen osana voidaan tarjota asumispalvelua, joka sisältää asumisen fyysiset puitteet, psykososiaalisen tuen ja kuntouttavaa toimintaa. Mielenterveyskuntoutuksen tavoitteena nähdäänkin mielenterveyskuntoutujan kuntoutumisvalmiuden edistäminen ja elämänhallinnan lisääminen.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa on kolme erilaista laadun näkökulmaa: asiakkaan laatu, ammatillinen laatu ja johtamisen laatu. Asiakkaan laadun lähtökohtana on asiakkaan kokemus siitä, tuottaako palvelu asiakkaalle hänen haluamiaan ja tarvitsemiaan palveluita. Laadunarvioinnissa toteutunutta toimintaa verrataan asetettuihin laatutavoitteisiin. Palvelua käyttävä asiakas on keskeinen laadun arvioija.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kartoittaa ostopalveluina tuotetuissa asumispalveluyksiköissä asuvien espoolaisten mielenterveyskuntoutujien tyytyväisyyttä saamaansa palveluun asumispalveluyksiköissä. Tarkoituksena oli myös luoda toistettavissa oleva strukturoitu asiakaspalautteen keruulomake Espoon kaupungille. Opinnäytetyömme on kvantitatiivinen tutkimus. Aineiston keruu toteutettiin informoituna kyselynä kaikille perusjoukkoon kuuluville 137 henkilölle, joista kyselyyn vastasi 96. Vastausprosentiksi muodostui 70.
Opinnäytetyömme tulosten perusteella voimme todeta Espoon ostopalveluina tuottamissa asumispalveluyksiköissä asuvien mielenterveyskuntoutujien olevan melko tyytyväisiä saamaansa palveluun. Eroja kuitenkin esiintyi eri palvelutuottajien välillä. Myös naisten ja miesten väliltä löytyi eroja: naiset olivat selkeästi miehiä tyytyväisempiä saamaansa palveluun. Palveluja kehitettäessä kehotamme asiakkaan näkökulman lisäksi tarkastelemaan palveluiden laatua ammatillisen ja johtamisen laadun näkökulmista.
Yksi vakava mielenterveyden häiriö on skitsofrenia. Häiriöön liittyy toimintakyvyn ja elämänlaadun laskua ja se vaikuttaa haitallisesti ihmisen käyttäytymiseen kognitiivisella ja emotionaalisella tasolla. Skitsofrenian hoito vaatii kokonaisvaltaista, yksilölliset tarpeet huomioivaa, kuntoutusta. Kokonaisvaltainen kuntoutus sisältää asiakkaan psyykkisen ja fyysisen tilan, sosiaalisten valmiuksien ja ammatillisten valmiuksien parantamista. Kokonaisvaltaisen kuntoutumisen osana voidaan tarjota asumispalvelua, joka sisältää asumisen fyysiset puitteet, psykososiaalisen tuen ja kuntouttavaa toimintaa. Mielenterveyskuntoutuksen tavoitteena nähdäänkin mielenterveyskuntoutujan kuntoutumisvalmiuden edistäminen ja elämänhallinnan lisääminen.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa on kolme erilaista laadun näkökulmaa: asiakkaan laatu, ammatillinen laatu ja johtamisen laatu. Asiakkaan laadun lähtökohtana on asiakkaan kokemus siitä, tuottaako palvelu asiakkaalle hänen haluamiaan ja tarvitsemiaan palveluita. Laadunarvioinnissa toteutunutta toimintaa verrataan asetettuihin laatutavoitteisiin. Palvelua käyttävä asiakas on keskeinen laadun arvioija.
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kartoittaa ostopalveluina tuotetuissa asumispalveluyksiköissä asuvien espoolaisten mielenterveyskuntoutujien tyytyväisyyttä saamaansa palveluun asumispalveluyksiköissä. Tarkoituksena oli myös luoda toistettavissa oleva strukturoitu asiakaspalautteen keruulomake Espoon kaupungille. Opinnäytetyömme on kvantitatiivinen tutkimus. Aineiston keruu toteutettiin informoituna kyselynä kaikille perusjoukkoon kuuluville 137 henkilölle, joista kyselyyn vastasi 96. Vastausprosentiksi muodostui 70.
Opinnäytetyömme tulosten perusteella voimme todeta Espoon ostopalveluina tuottamissa asumispalveluyksiköissä asuvien mielenterveyskuntoutujien olevan melko tyytyväisiä saamaansa palveluun. Eroja kuitenkin esiintyi eri palvelutuottajien välillä. Myös naisten ja miesten väliltä löytyi eroja: naiset olivat selkeästi miehiä tyytyväisempiä saamaansa palveluun. Palveluja kehitettäessä kehotamme asiakkaan näkökulman lisäksi tarkastelemaan palveluiden laatua ammatillisen ja johtamisen laadun näkökulmista.