Markkinointisuunnitelma kesäkuu 2012-kesäkuu 2013
Koskinen, Antti (2012)
Koskinen, Antti
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205259880
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma pääkaupunkiseudulla toimivalle pienelle kiinteistönvälitysyritykselle. Lisäksi haluttiin luoda lähtökohdat välitystoiminnan laajentamiseen uudisrakennuspuolelle.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisestä viitekehyksestä ja markkinointisuunnitelmasta. Teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnin suunnittelun ja uusien asuntojen kaupan ympärille. Markkinoinnin suunnittelun osa-alueita ovat lähtökohta-analyysit, swot, segmentointi, kohdistaminen, asemointi, suunta, tavoitteet, strategiat, ohjelmat, ennusteet, budjetti, aikataulut ja seuranta. Uusien asuntojen kauppaan liittyviä osa-alueita ovat perustajaurakointi, RS-turvajärjestelmä, ja ryhmärakentaminen. Markkinointisuunnitelma tehtiin teoreettisen viitekehyksen, lähtökohta-analyysien ja toimeksiantajayritykseltä saatujen tietojen pohjalta.
Toimeksianto saatiin keväällä 2012 ja opinnäytetyön kirjoitusprosessi kesti kaksi kuukautta. Yrityksellä ei ole aikaisemmin ollut tehtynä selkeää markkinointisuunnitelmaa vaan markkinointia on tehty mutu-tuntumalla. Lopputuloksena syntynyt markkinointisuunnitelma asettaa selkeät tavoitteet ja aikataulun joka vähentää epäselvyyksiä ja luo mahdollisuuden tuloksellisempaan toimintaan.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisestä viitekehyksestä ja markkinointisuunnitelmasta. Teoreettinen viitekehys muodostuu markkinoinnin suunnittelun ja uusien asuntojen kaupan ympärille. Markkinoinnin suunnittelun osa-alueita ovat lähtökohta-analyysit, swot, segmentointi, kohdistaminen, asemointi, suunta, tavoitteet, strategiat, ohjelmat, ennusteet, budjetti, aikataulut ja seuranta. Uusien asuntojen kauppaan liittyviä osa-alueita ovat perustajaurakointi, RS-turvajärjestelmä, ja ryhmärakentaminen. Markkinointisuunnitelma tehtiin teoreettisen viitekehyksen, lähtökohta-analyysien ja toimeksiantajayritykseltä saatujen tietojen pohjalta.
Toimeksianto saatiin keväällä 2012 ja opinnäytetyön kirjoitusprosessi kesti kaksi kuukautta. Yrityksellä ei ole aikaisemmin ollut tehtynä selkeää markkinointisuunnitelmaa vaan markkinointia on tehty mutu-tuntumalla. Lopputuloksena syntynyt markkinointisuunnitelma asettaa selkeät tavoitteet ja aikataulun joka vähentää epäselvyyksiä ja luo mahdollisuuden tuloksellisempaan toimintaan.