STRATEGIAA TUKEVA MITTARISTO : Case – Best-Hall
Maunula, Petri (2012)
Maunula, Petri
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249779
Tiivistelmä
Tutkimuksella tavoiteltiin kohdeyrityksen olemassa olevan balanced scorecard - mittariston kehittämistä. Muutoksia haettiin sisäisten prosessien ja oppimisen ja kasvun näkökulmiin. Näiden osa-alueiden mittarit eivät olleet tarpeeksi merkittäviä ja yksiselitteisiä yrityksen toiminnan kannalta. Tämän perusteella haluttiin päivittää yrityksen ylimmän tason mittaristo ja luoda tärkeimmille prosesseille omat alamittaristonsa. Näitä kehittämällä mittaristosta saataisiin paremmin yrityksen tavoitetilaa, arvoja ja strategisia tavoitteita tukeva.
Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluin. Ensimmäisessä vaiheessa haastateltiin johtoryhmän jäsenet. Tarkoituksena oli yrityksen strategian konkretisointi ja erilaisten sopivien mittausmenetelmien löytäminen. Vain näin voitiin saada oikea lähtökohta mittariston rakentamiselle. Toisen vaiheen haastatteluissa perehdyttiin tarkemmin eri osasatojen tavoitteisiin ja niiden mittaamiseen. Näiden haastattelujen tulosten pohjalta laadittiin johtoryhmälle ehdotus mittariston kehittämisestä.
Sisäisten prosessien mittaamisen havaittiin hankalaksi yrityksen projektiluonteisen toiminnan vuoksi. Toimivien ja yleisesti hyväksyttävien mittarien löytäminen huomattiin vaikeaksi. Tässä jouduttiinkin tyytymään kompromissiin, joka takaisi yrityksen kokonaisvaltaisen kehittymisen parhaiten. Merkittävimmät muutokset tehtiin oppimisen ja kasvun mittaamisen. Sillä juuri tämä näkökulma havaittiin merkittävimmäksi strategian viemisessä työntekijä tasolle. Balanced scorecardissa annettiin vain vähän vinkkejä konkreettisista toimenpiteistä. Siksi olikin tutustuttava aihepiiriin laajemmin eri näkökulmista. Sitä kautta löydettiin muutama hyvä toimintaa kehittävä mittaamistapa.
Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluin. Ensimmäisessä vaiheessa haastateltiin johtoryhmän jäsenet. Tarkoituksena oli yrityksen strategian konkretisointi ja erilaisten sopivien mittausmenetelmien löytäminen. Vain näin voitiin saada oikea lähtökohta mittariston rakentamiselle. Toisen vaiheen haastatteluissa perehdyttiin tarkemmin eri osasatojen tavoitteisiin ja niiden mittaamiseen. Näiden haastattelujen tulosten pohjalta laadittiin johtoryhmälle ehdotus mittariston kehittämisestä.
Sisäisten prosessien mittaamisen havaittiin hankalaksi yrityksen projektiluonteisen toiminnan vuoksi. Toimivien ja yleisesti hyväksyttävien mittarien löytäminen huomattiin vaikeaksi. Tässä jouduttiinkin tyytymään kompromissiin, joka takaisi yrityksen kokonaisvaltaisen kehittymisen parhaiten. Merkittävimmät muutokset tehtiin oppimisen ja kasvun mittaamisen. Sillä juuri tämä näkökulma havaittiin merkittävimmäksi strategian viemisessä työntekijä tasolle. Balanced scorecardissa annettiin vain vähän vinkkejä konkreettisista toimenpiteistä. Siksi olikin tutustuttava aihepiiriin laajemmin eri näkökulmista. Sitä kautta löydettiin muutama hyvä toimintaa kehittävä mittaamistapa.