Ekologisen uurnan brandaaminen
Nätkin, Erika (2012)
Nätkin, Erika
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249769
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee ekologisen uurnan brandaamista ja siihen johtavia ratkaisuja. Uurnan mahdollisina materiaaleina ovat esimerkiksi pahvi, savi tai puu. Lähtökohtana on suunnittelijan suunnittelema uurna. Lähtökohtana uurna on suomalainen, ympäristöystävällinen ja luonnonmukainen eikä uurnaa ole käsitelty. Opinnäytetyön tarkoituksena on vastata kysymykseen, kuinka brandata uurna, minkä johdosta tehdään suunnitelma uurnan markkinoinnin mahdollistamiseksi.
Tutkimuksessa käsitellään hautauskulttuurin historiaa ja sen vaiheita sekä polttohautauksen kehitystä. Ekologisuutta on tutkittu tuotteen kannalta. Teoriaa markkinoinnista ja brandaamisesta on käsitelty laajalti, sillä uurnan kaltaisen tuotteen ollessa kyseessä markkinointi tulisi tehdä erityisellä huolella, että tuotteen arvokkuus säilyy. Mainonnan tulee olla helposti lähestyttävää ja sen tulisi erottua muusta samankaltaisesta mainonnasta.
Hautaustuotteiden kyselyn tarkoituksena oli saada vastauksia siitä, mitä ihmiset ovat mieltä uurnahautauksen eli tuhkauksen ja perinteisempänä pidetyn arkkuhautauksen välillä. Tuhkaus on tilastojen mukaan yleistymässä, joten markkinoilla näyttäisi olevan tilaa uusille tuotteille. Kyselyä ei rajattu tietylle kohderyhmälle, sillä kuolema koskettaa jokaista ikään tai taustaan katsomatta. Kyselyn tulokset osoittivat, että uusille tuotteille on tarvetta täyttääkseen kuluttajien hengelliset, taloudelliset ja ekologiset toiveet.
Opinnäytetyö toimii taustatutkimuksena lopullisen visuaalisen ilmeen suunnittelulle, joten uurnaa varten suunniteltu markkinointimateriaali voi vielä muuttua. Esimerkiksi tuotteen ostaminen verkkokaupasta voisi olla mahdollista. Uurnalle on suunniteltu markkinointimateriaalia, muun muassa logo ja esite, mutta suunnittelun lopputuloksia ei esitellä tässä opinnäytetyössä. Tavoitteena on tuoda uurnan brandaamisen myötä ihmisten tietoisuuteen vapaus valita ja ekologinen ajattelu hautaustuotteiden kohdalla.
Tutkimuksessa käsitellään hautauskulttuurin historiaa ja sen vaiheita sekä polttohautauksen kehitystä. Ekologisuutta on tutkittu tuotteen kannalta. Teoriaa markkinoinnista ja brandaamisesta on käsitelty laajalti, sillä uurnan kaltaisen tuotteen ollessa kyseessä markkinointi tulisi tehdä erityisellä huolella, että tuotteen arvokkuus säilyy. Mainonnan tulee olla helposti lähestyttävää ja sen tulisi erottua muusta samankaltaisesta mainonnasta.
Hautaustuotteiden kyselyn tarkoituksena oli saada vastauksia siitä, mitä ihmiset ovat mieltä uurnahautauksen eli tuhkauksen ja perinteisempänä pidetyn arkkuhautauksen välillä. Tuhkaus on tilastojen mukaan yleistymässä, joten markkinoilla näyttäisi olevan tilaa uusille tuotteille. Kyselyä ei rajattu tietylle kohderyhmälle, sillä kuolema koskettaa jokaista ikään tai taustaan katsomatta. Kyselyn tulokset osoittivat, että uusille tuotteille on tarvetta täyttääkseen kuluttajien hengelliset, taloudelliset ja ekologiset toiveet.
Opinnäytetyö toimii taustatutkimuksena lopullisen visuaalisen ilmeen suunnittelulle, joten uurnaa varten suunniteltu markkinointimateriaali voi vielä muuttua. Esimerkiksi tuotteen ostaminen verkkokaupasta voisi olla mahdollista. Uurnalle on suunniteltu markkinointimateriaalia, muun muassa logo ja esite, mutta suunnittelun lopputuloksia ei esitellä tässä opinnäytetyössä. Tavoitteena on tuoda uurnan brandaamisen myötä ihmisten tietoisuuteen vapaus valita ja ekologinen ajattelu hautaustuotteiden kohdalla.