Metsänhoitoyhdistys Pirkanmaa ry:n julkaisuiden toimivuus ja kehittäminen
Murto, Oskari (2012)
Murto, Oskari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249736
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249736
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Metsänhoitoyhdistys Pirkanmaa ry:n julkaisuiden toimivuutta asiakkaan näkökulmasta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukijoiden mielipidettä jäsenlehden yleisilmeestä, sisällöstä sekä ulkoasusta. Lisäksi pyrittiin selvittämään asiakkaiden suhtautumista digitaalisen markkinointiviestinnän keinoihin kuten internetsivuihin, sähköpostitiedotteisiin sekä mobiilitiedottamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjekyselynä, joka lähetettiin satunnaisotoksella valituille, metsänhoitoyhdistyksen jäsenrekisteristä otetuille, 300 metsänomistajalle. Kyselyn vastausprosentiksi tuli 29,8. Kyselyyn vastanneet henkilöt olivat enimmäkseen tyytyväisiä jäsenlehteen niin sisällöllisesti kuin ulkoasullisestikin. Tärkeimmiksi aiheiksi, joita jäsenlehdessä haluttiin käsiteltävän, nousivat metsänhoitoon liittyvät asiat, käytännön vinkit metsän hoitoon sekä puukauppa.
Jäsenlehden sähköisellä muodolla ei ollut lukijoita. Vastaajista suurin osa ei seurannut yhdistyksen internetsivuja. Ne vastaajat, jotka seurasivat sivuja, olivat suurimmaksi osaksi täysin tai osittain samaa mieltä siitä, että sivut ovat mm. toimivat, helppokäyttöiset sekä selkeät. Kyselyyn vastanneista suurin osa ei ollut kiinnostunut saamaan yhdistykseltä tiedotteita matkapuhelimeen. Myöskään sosiaalinen media ei vastanneiden keskuudessa ollut kovin suosittu.
Jäsenlehteä ei tarvitse ainakaan kyselyyn vastanneiden mielestä paljoakaan kehittää. Kyselylomakkeissa nousi kuitenkin esiin kuvien laatu, sitä pitäisi muutaman vastaajan mielestä kehittää. Internetsivuja voisi päivittää useammin ja varmistaa niiden moitteeton toimivuus jokaisella selaimella.
Opinnäytetyö toteutettiin kirjekyselynä, joka lähetettiin satunnaisotoksella valituille, metsänhoitoyhdistyksen jäsenrekisteristä otetuille, 300 metsänomistajalle. Kyselyn vastausprosentiksi tuli 29,8. Kyselyyn vastanneet henkilöt olivat enimmäkseen tyytyväisiä jäsenlehteen niin sisällöllisesti kuin ulkoasullisestikin. Tärkeimmiksi aiheiksi, joita jäsenlehdessä haluttiin käsiteltävän, nousivat metsänhoitoon liittyvät asiat, käytännön vinkit metsän hoitoon sekä puukauppa.
Jäsenlehden sähköisellä muodolla ei ollut lukijoita. Vastaajista suurin osa ei seurannut yhdistyksen internetsivuja. Ne vastaajat, jotka seurasivat sivuja, olivat suurimmaksi osaksi täysin tai osittain samaa mieltä siitä, että sivut ovat mm. toimivat, helppokäyttöiset sekä selkeät. Kyselyyn vastanneista suurin osa ei ollut kiinnostunut saamaan yhdistykseltä tiedotteita matkapuhelimeen. Myöskään sosiaalinen media ei vastanneiden keskuudessa ollut kovin suosittu.
Jäsenlehteä ei tarvitse ainakaan kyselyyn vastanneiden mielestä paljoakaan kehittää. Kyselylomakkeissa nousi kuitenkin esiin kuvien laatu, sitä pitäisi muutaman vastaajan mielestä kehittää. Internetsivuja voisi päivittää useammin ja varmistaa niiden moitteeton toimivuus jokaisella selaimella.