Konservointisuunnitelma museorekisteröitävälle ajoneuvolle
Peri, Olli (2012)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249683
Tiivistelmä
Ajoneuvojen tutkimus ja konservointi on Suomessa ollut todella vähäistä. Museoille suuret tekniset esineet ovat haastavia, sillä ne vaativat suuren määrän resursseja. Niiden säilytys ja kunnossapito tapahtuukin hyvin pitkälti yksityishenkilöiden, eli veteraaniajoneuvoharrastajien toimesta. Tämä on lähes poikkeuksetta tarkoittanut ajoneuvojen entistämistä. Viime vuosien aikana veteraaniajoneuvoharrastajien keskuudessa kiinnostus myös konservointia kohtaan on kuitenkin kasvanut.
Tässä työssä luotiin konservointisuunnitelma museorekisteröitävälle vuoden 1927 T-mallin Fordille, joka mahdollistaa auton perustellun konservoinnin. Suunnitelmassa nostettiin esiin konservoinnin metodologiaa sekä perusteluita eri toimenpiteille.
Jotta konservoinnista saadaan varteenotettava vaihtoehto entisöinnin rinnalle, vaatii se hyviä referenssitöitä. Konservointi käsitetään veteraaniajoneuvoharrastajien keskuudessa vielä hyvin eri tavalla, jonka vuoksi on tärkeää luoda hyvin tehtyjä esimerkkitapauksia ajoneuvojen konservoinnista heti alkuvaiheessa.
Suurten toiminnallisten teknisten esineiden konservointi on haasteellista varsinkin, jos ne tulee säilyttää käyttökuntoisina. Tällöin kriteerit toimenpiteiden kestävyydelle ja turvallisuudelle kasvavat. Museorekisteröitynä ajoneuvo heijastaa kuitenkin paremmin veteraaniajoneuvoharrastajien näkökulmaa, jolloin konservoinnin käytännöt ovat paremmin omaksuttavissa.
Tässä työssä luotiin konservointisuunnitelma museorekisteröitävälle vuoden 1927 T-mallin Fordille, joka mahdollistaa auton perustellun konservoinnin. Suunnitelmassa nostettiin esiin konservoinnin metodologiaa sekä perusteluita eri toimenpiteille.
Jotta konservoinnista saadaan varteenotettava vaihtoehto entisöinnin rinnalle, vaatii se hyviä referenssitöitä. Konservointi käsitetään veteraaniajoneuvoharrastajien keskuudessa vielä hyvin eri tavalla, jonka vuoksi on tärkeää luoda hyvin tehtyjä esimerkkitapauksia ajoneuvojen konservoinnista heti alkuvaiheessa.
Suurten toiminnallisten teknisten esineiden konservointi on haasteellista varsinkin, jos ne tulee säilyttää käyttökuntoisina. Tällöin kriteerit toimenpiteiden kestävyydelle ja turvallisuudelle kasvavat. Museorekisteröitynä ajoneuvo heijastaa kuitenkin paremmin veteraaniajoneuvoharrastajien näkökulmaa, jolloin konservoinnin käytännöt ovat paremmin omaksuttavissa.