Katuvalaistuksen modernisointi
Valkama, Jaakko (2012)
Valkama, Jaakko
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249610
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249610
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää katuvalaistuksen ohjaukseen liittyviin yhteys- ja toimintaongelmiin ratkaisu tarkastelemalla markkinoilla olevia älykkäitä ohjausjärjestelmiä. Kemin kaupungin käytetyimmälle lampputyypille elohopealampulle täytyi löytää korvaava lampputyyppi ja laskea korvaamisen seurauksena syntyvät kustannukset sekä säästöt. Tavoitteena oli tehdä uusi lamppujen ryhmänvaihtosuunnitelma nykyisen, toimimattoman suunnitelman tilalle.
Teoriaa katuvalaistuksesta hahmotetaan yleisesti. Teoriaosuudessa pohjustetaan, mikä on katuvalaistuksen tila Suomessa ja Kemissä sekä käydään läpi katuvalaistuksen komponentit, mikä auttaa tehtävän ja opinnäytetyön ymmärtämisessä. Teoriaosuudessa on kerrottu katuvalaistuksen eri lampputyypeistä.
Opinnäytetyöhön liittyvä aineisto saatiin Kemin Energialta, ohjausjärjestelmä- ja valaisinvalmistajilta. Saatujen esitteiden ja teknisen dokumentaatioiden avulla työn vaatimukset sekä suunnittelun periaatteet pystyttiin hahmottamaan. Tiedustelut Kemin Energian sähköosaston työntekijöiltä auttoivat hahmottamaan työn vaatimuksia ja sen tarkoituksellisuutta.
Työn lopputuloksena havaittiin että, elohopealamppujen korvaaminen energiatehokkaammalla lampputyypillä tuo merkittäviä säästöjä ja sen ohessa vähentää hiilidioksidipäästöjä. Älykkäiden ohjausjärjestelmien kohdalla päädyttiin kolmen valmistajan ohjausjärjestelmän tarkasteluun, joita vertailtiin keskenään parhaiten Kemiin soveltuvan järjestelmän valitsemiseksi. Ohjausjärjestelmiin liittyvien vaihekohtaisen sammutuksen sekä himmennyksen avulla voitaisiin saada merkittäviäkin energiasäästöjä. Lamppujen vaihtosuunnitelma suunniteltiin täysin uudestaan. Muutokset tehtiin aluejakoihin ja vaihtosuunnitelmat tehtiin lampputyyppikohtaisesti, johtuen lamppujen eri polttoiästä.
Teoriaa katuvalaistuksesta hahmotetaan yleisesti. Teoriaosuudessa pohjustetaan, mikä on katuvalaistuksen tila Suomessa ja Kemissä sekä käydään läpi katuvalaistuksen komponentit, mikä auttaa tehtävän ja opinnäytetyön ymmärtämisessä. Teoriaosuudessa on kerrottu katuvalaistuksen eri lampputyypeistä.
Opinnäytetyöhön liittyvä aineisto saatiin Kemin Energialta, ohjausjärjestelmä- ja valaisinvalmistajilta. Saatujen esitteiden ja teknisen dokumentaatioiden avulla työn vaatimukset sekä suunnittelun periaatteet pystyttiin hahmottamaan. Tiedustelut Kemin Energian sähköosaston työntekijöiltä auttoivat hahmottamaan työn vaatimuksia ja sen tarkoituksellisuutta.
Työn lopputuloksena havaittiin että, elohopealamppujen korvaaminen energiatehokkaammalla lampputyypillä tuo merkittäviä säästöjä ja sen ohessa vähentää hiilidioksidipäästöjä. Älykkäiden ohjausjärjestelmien kohdalla päädyttiin kolmen valmistajan ohjausjärjestelmän tarkasteluun, joita vertailtiin keskenään parhaiten Kemiin soveltuvan järjestelmän valitsemiseksi. Ohjausjärjestelmiin liittyvien vaihekohtaisen sammutuksen sekä himmennyksen avulla voitaisiin saada merkittäviäkin energiasäästöjä. Lamppujen vaihtosuunnitelma suunniteltiin täysin uudestaan. Muutokset tehtiin aluejakoihin ja vaihtosuunnitelmat tehtiin lampputyyppikohtaisesti, johtuen lamppujen eri polttoiästä.