Sähköisen laskun käytön tutkimus Case: Arkhimedes Liiketoimintasovellus
Korpela, Antti (2012)
Korpela, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249607
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii Arkhimedes Liiketoimintasovelluksen käyttäjien sähköistä laskuttamista ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Sähköinen laskuttaminen on ollut Arkhimedeksella mahdollista jo usean vuoden ajan, mutta sen käyttö ei ole yleistynyt odotetulla tavalla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mikä on Arkhimedeksen käyttäjien sähköisen laskun käytön tilanne, miksi palvelu on otettu käyttöön, miksi palvelua käytetään ja mistä syystä palvelua ei käytetä. Arkhimedes on mikro- ja pienyrityksille suunnattu ilmainen laskutusohjelma, jonka työkalut laajenevat käyttäjän tarpeiden mukaan.
Opinnäytetyö jakaantuu tutkimuksen johdantoon, sähköisen laskutuksen esittelyyn, tutkimuksen teoriaosioon ja varsinaiseen tutkimukseen. Opinnäytetyön teoriapohjaksi on valittu muu-tosvastarinta ja verkostojen vaikutus. Teoriassa verrataan niiden vaikutusta sähköisen laskun käyttöönottoon. Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista tutkimusta.
56 % lähettää Arkhimedeksella sähköisiä laskuja, 43 % ei ja 1 prosentti on lopettanut palvelun käytön. Palvelun käyttöönottoon vaikuttaa vahvasti yrityksen asiakaskunta. Sähköinen lasku otetaan käyttöön asiakkaansa pyynnöstä tai vaatimuksesta. Palvelun käyttö vakiintuu yrityksen toimintatavaksi käyttöönoton jälkeen. Sähköisten laskujen lähettäminen on halvempaa ja tehokkaampaa kuin paperisten laskujen. 39 % vastanneista, jotka eivät lähetä sähköisiä laskuja, ottaisi palvelun käyttöön, jos heidän asiakkaansa sitä pyytäisivät.
Suurimmaksi ongelmaksi, miksi palvelua ei käytetä, ilmenee tietotaidon puute palvelusta ja sen käytöstä. 34 % ei ole ottanut sähköistä laskua käyttöön, koska ei ole tutustunut siihen. Vain 34 % tietää, miten sähköinen lasku otetaan käyttöön ja 29 % miten sähköinen lasku lähetetään. Muutosvastarintaa aiheuttaa perinteiseen laskutustapaan juurtuminen sekä palvelun maksullisuus. 22 % ei ole siirtynyt sähköiseen laskutukseen tyytyväisyydesta vanhaan toimintatapaan. 21 % siirtyisi sähköiseen laskutukseen, jos se olisi maksutonta.
Sähköisiä laskuja vastaanottavat yritykset levittävät palvelun käyttöä. Jotta sähköinen laskut-taminen yleistyisi, sähköisten laskujen lähettäjien tulisi vastaanottaa sähköisiä laskuja. Kun yritys sähköistää ostolaskujen käsittelyn, se muuttuu sähköisen laskutuksen palvelun käyttäjästä sen levittäjäksi pyytämällä laskuttajiltaan sähköistä laskua.
Opinnäytetyö jakaantuu tutkimuksen johdantoon, sähköisen laskutuksen esittelyyn, tutkimuksen teoriaosioon ja varsinaiseen tutkimukseen. Opinnäytetyön teoriapohjaksi on valittu muu-tosvastarinta ja verkostojen vaikutus. Teoriassa verrataan niiden vaikutusta sähköisen laskun käyttöönottoon. Opinnäytetyössä on käytetty kvantitatiivista tutkimusta.
56 % lähettää Arkhimedeksella sähköisiä laskuja, 43 % ei ja 1 prosentti on lopettanut palvelun käytön. Palvelun käyttöönottoon vaikuttaa vahvasti yrityksen asiakaskunta. Sähköinen lasku otetaan käyttöön asiakkaansa pyynnöstä tai vaatimuksesta. Palvelun käyttö vakiintuu yrityksen toimintatavaksi käyttöönoton jälkeen. Sähköisten laskujen lähettäminen on halvempaa ja tehokkaampaa kuin paperisten laskujen. 39 % vastanneista, jotka eivät lähetä sähköisiä laskuja, ottaisi palvelun käyttöön, jos heidän asiakkaansa sitä pyytäisivät.
Suurimmaksi ongelmaksi, miksi palvelua ei käytetä, ilmenee tietotaidon puute palvelusta ja sen käytöstä. 34 % ei ole ottanut sähköistä laskua käyttöön, koska ei ole tutustunut siihen. Vain 34 % tietää, miten sähköinen lasku otetaan käyttöön ja 29 % miten sähköinen lasku lähetetään. Muutosvastarintaa aiheuttaa perinteiseen laskutustapaan juurtuminen sekä palvelun maksullisuus. 22 % ei ole siirtynyt sähköiseen laskutukseen tyytyväisyydesta vanhaan toimintatapaan. 21 % siirtyisi sähköiseen laskutukseen, jos se olisi maksutonta.
Sähköisiä laskuja vastaanottavat yritykset levittävät palvelun käyttöä. Jotta sähköinen laskut-taminen yleistyisi, sähköisten laskujen lähettäjien tulisi vastaanottaa sähköisiä laskuja. Kun yritys sähköistää ostolaskujen käsittelyn, se muuttuu sähköisen laskutuksen palvelun käyttäjästä sen levittäjäksi pyytämällä laskuttajiltaan sähköistä laskua.