Yleisen edunvalvonnan uuden asiakastietojärjestelmä Edvardin ongelmat ja puutteet sekä tärkeimmät kehittämistarpeet
Kurvinen, Ville; Auvinen, Riku (2012)
Kurvinen, Ville
Auvinen, Riku
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205249606
Tiivistelmä
Laki holhoustoimen edunvalvontapalveluiden järjestämisestä (443/1999) sekä holhoustoimilaki (442/1999), toimivat alkusysäyksenä edunvalvontapalveluiden yhtenäistämiselle, joka konkretisoitui 1.1.2009 voimaan tulleessa laissa holhoustoimen edunvalvontapalveluiden järjestämisestä. Näiden lakien tuloksena edunvalvontapalveluiden yhtenäistäminen konkretisoitui vuonna 2010 oikeusministeriön toimeenpanemaan projektiin uudesta asiakastietojärjestelmä Edvardista. Edvardin tarkoitus on yhdenmukaistaa yleisten edunvalvontapalveluiden käytännöt. Opinnäytetyömme tutkimusongelma liittyy uuteen asiakastietojärjestelmään siirtyessä havaittuihin puutteisiin ja ongelmiin sekä tärkeimpiin kehittämistarpeisiin.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Edvardissa havaittuja ongelmia ja puutteita sekä tärkeimpiä kehittämistarpeita. Tutkimus suoritettiin tekemällä haastattelut kuudessa yleisen edunvalvonnan toimipisteessä. Haastateltaviksi valittujen toimipisteiden valintakriteereihin vaikuttivat muun muassa toimipisteiden koot sekä asiakastietojärjestelmä Edvardin käyttöönoton ajankohta. Saadaksemme kattavimman tuloksen, haastateltaviksi valittiin kolmen eri toimenkuvan omaavia työntekijöitä. Näitä olivat edunvalvoja, edunvalvontasihteeri ja kirjanpidosta vastaava edunvalvontasihteeri.
Opinnäytetyössä käsittelemme myös yleisesti edunvalvonnan historiaa ja syitä siihen, miten nykytilaan on päädytty. Opinnäytetyössä esittelemme Edvardin suppeasti asiakastietojärjestelmänä. Opinnäytetyömme lopussa on tutkimuksen tuloksena saadut tiedot ongelmista ja puutteista sekä tärkeimmistä kehittämistarpeista. Nämä tiedot on tarkoitus luovuttaa oikeusministeriön alaiselle Edvard-kehittämistyöryhmälle.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Edvardissa havaittuja ongelmia ja puutteita sekä tärkeimpiä kehittämistarpeita. Tutkimus suoritettiin tekemällä haastattelut kuudessa yleisen edunvalvonnan toimipisteessä. Haastateltaviksi valittujen toimipisteiden valintakriteereihin vaikuttivat muun muassa toimipisteiden koot sekä asiakastietojärjestelmä Edvardin käyttöönoton ajankohta. Saadaksemme kattavimman tuloksen, haastateltaviksi valittiin kolmen eri toimenkuvan omaavia työntekijöitä. Näitä olivat edunvalvoja, edunvalvontasihteeri ja kirjanpidosta vastaava edunvalvontasihteeri.
Opinnäytetyössä käsittelemme myös yleisesti edunvalvonnan historiaa ja syitä siihen, miten nykytilaan on päädytty. Opinnäytetyössä esittelemme Edvardin suppeasti asiakastietojärjestelmänä. Opinnäytetyömme lopussa on tutkimuksen tuloksena saadut tiedot ongelmista ja puutteista sekä tärkeimmistä kehittämistarpeista. Nämä tiedot on tarkoitus luovuttaa oikeusministeriön alaiselle Edvard-kehittämistyöryhmälle.