Laurea-ammattikorkeakoulun turvallisuusalan koulutusohjelman nykytila ja kehittämistarpeet
Holm, Sampo (2012)
Holm, Sampo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239568
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mikä on Laurea-ammattikorkeakoulun turvallisuusalan koulutusohjelman nykytila ja mitä kehittämistarpeita koulutuksessa on. Työn tarkoituksena oli myös koota aineistoa laajempaan kansalliseen turvallisuusalan koulutusta koskevaan tutkimukseen, jonka toteuttaa empiirisen turvallisuustutkimuksen tutkimusryhmä.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselynä, jossa käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Kyselylomakkeena käytettiin sähköistä E-lomaketta, joka lähetettiin vastaajille sähköpostin välityksellä. Kohderyhmiksi valittiin turvallisuusalan koulutusohjelmasta valmistuneet ja vielä opiskelevat henkilöt. Kyselylomakkeessa vastaajilta kysyttiin taustatietoja ja esitettiin teemoihin jaoteltuja väittämiä turvallisuusalan koulutusohjelmasta. Kyselyssä käytetyt teemat olivat koulutuksen sisältö, koulutuksen laatu, koulutuksen työelämään valmistaminen ja koulutuksesta saatu hyöty.
Kyselyn tulosten perusteella turvallisuusalan koulutusohjelmassa nähtiin paljon kehitettävää, mutta voidaan kuitenkin todeta, että molemmat kohderyhmät näkivät koulutuksen nykytilan enimmäkseen hyvänä ja työelämään hyvin valmistavana. Molemmat kohderyhmät olivat yleisesti sitä mieltä, että liiketoimintaosaamiseen, organisaatioiden lakisääteisiin velvoitteisiin ja tietoturvallisuuteen liittyviä asioita voisi opetuksessa painottaa lisää. Myös projektityöskentely nähtiin hyvänä, mutta opiskelijoiden mielestä perusteet aihealueista tulisi opettaa paremmin ennen työelämän kehittämishankkeen aloittamista. Vaikka opintojaksotarjontaa pidettiin tulosten mukaan monipuolisena, niin yleisesti haluttiin kuitenkin enemmän suuntautumisvaih- toehtoja opintojaksoille, jotka helpottaisivat erikoistumista. Kyselyn avulla saatiin kartoitettua hyvin turvallisuusalan koulutusohjelman opiskelijoiden ja tutkinnon suorittaneiden mielipiteet koulutuksen nykytilasta sekä sen kehittämistarpeista. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Laurea-ammattikorkeakoulun turvallisuusalan koulutusohjelman kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kyselynä, jossa käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusmenetelmää. Kyselylomakkeena käytettiin sähköistä E-lomaketta, joka lähetettiin vastaajille sähköpostin välityksellä. Kohderyhmiksi valittiin turvallisuusalan koulutusohjelmasta valmistuneet ja vielä opiskelevat henkilöt. Kyselylomakkeessa vastaajilta kysyttiin taustatietoja ja esitettiin teemoihin jaoteltuja väittämiä turvallisuusalan koulutusohjelmasta. Kyselyssä käytetyt teemat olivat koulutuksen sisältö, koulutuksen laatu, koulutuksen työelämään valmistaminen ja koulutuksesta saatu hyöty.
Kyselyn tulosten perusteella turvallisuusalan koulutusohjelmassa nähtiin paljon kehitettävää, mutta voidaan kuitenkin todeta, että molemmat kohderyhmät näkivät koulutuksen nykytilan enimmäkseen hyvänä ja työelämään hyvin valmistavana. Molemmat kohderyhmät olivat yleisesti sitä mieltä, että liiketoimintaosaamiseen, organisaatioiden lakisääteisiin velvoitteisiin ja tietoturvallisuuteen liittyviä asioita voisi opetuksessa painottaa lisää. Myös projektityöskentely nähtiin hyvänä, mutta opiskelijoiden mielestä perusteet aihealueista tulisi opettaa paremmin ennen työelämän kehittämishankkeen aloittamista. Vaikka opintojaksotarjontaa pidettiin tulosten mukaan monipuolisena, niin yleisesti haluttiin kuitenkin enemmän suuntautumisvaih- toehtoja opintojaksoille, jotka helpottaisivat erikoistumista. Kyselyn avulla saatiin kartoitettua hyvin turvallisuusalan koulutusohjelman opiskelijoiden ja tutkinnon suorittaneiden mielipiteet koulutuksen nykytilasta sekä sen kehittämistarpeista. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Laurea-ammattikorkeakoulun turvallisuusalan koulutusohjelman kehittämisessä.