Harkittu kokonaisuus : Näkökulmia onnistuneen kuvitusportfolion kokoamiseen
Sutela, Eeva (2012)
Sutela, Eeva
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239540
Tiivistelmä
Portfolio on merkittävässä roolissa kuvittajan työssä. Se on kuvittajan tärkein markkinointityökalu, sisältäen tekijänsä parhaimmat työnäytteet. Hyvä kuvitusportfolio pitää sisällään paljon muutakin, nimittäin vaiheikkaan valmistusprosessin.
Tutkielmani tavoitteena oli perehtyä painetun kuvitusportfolion valmistukseen ja pohtia, minkälai-set ratkaisut johtavat onnistuneeseen lopputulokseen. Tarkoituksenani oli löytää keräämästäni aineistosta käytännön ohjeita portfolion kokoamiseen ja toisaalta miettiä myös, minkälainen lo-giikka tai ajattelumalli johdattelee ohjeiden mukaisiin ratkaisuihin.
Kuvitustöiden markkinat ovat laajat. Tämän vuoksi koin tärkeäksi taustoittaa tutkimustani käymäl-lä aluksi lyhyesti läpi kuvitustöiden markkinakentän tärkeimmät sektorit. Kuvittajan taitojen vaati-mustaso vaihtelee eri sektoreilla, joten sopivan kuvitusalan haaran löytäminen on käytännössä ensimmäinen vaihe, joka määrää, mihin suuntaan portfolio kehittyy.
Käytin tutkielmani tietoperustana erilaisia kirjallisia portfolio-oppaita sekä aiheeseen liittyviä inter-netartikkeleita. Pyrin etsimään keräämästäni aineistosta yhteneväisiä huomioita ja edelleen muo-dostamaan niistä listan perussäännöistä, joita tulisi ottaa huomioon painettua kuvitusportfoliota suunniteltaessa. Huomiot käsittelevät kuvitusportfolion fyysisiä ja sisällöllisiä ominaisuuksia.
Lisäksi halusin testata keräämääni tietoa käytännössä analysoimalla opinnäytetyön produktio-osuutena tekemääni kuvitusportfoliota. Analyysin tarkoituksena oli verrata tutkielmassa läpi käyty-jä ominaisuuksia omaan portfoliooni sekä pohtia ja löytää perusteita ratkaisuille, jotka poikkesivat näistä huomioista.
Tutkielmani päätuloksena voi todeta, että portfolion muotoon ja rakenteeseen vaikuttaa ennen kaikkea sen kohderyhmä. Käyttömukavuus ja kohderyhmän vaatimukset ohjaavat niin fyysistä rakennetta kuin sisältöäkin koskevia valintoja. Onnistunut kuvitusportfolio on harkittu kokonai-suus, ja siitä jää positiivinen mielikuva. Pelkän työnäytteiden arkistoinnin sijasta se viestii, että myös katsoja on huomioitu sen tekemisessä.
Tutkielmani tavoitteena oli perehtyä painetun kuvitusportfolion valmistukseen ja pohtia, minkälai-set ratkaisut johtavat onnistuneeseen lopputulokseen. Tarkoituksenani oli löytää keräämästäni aineistosta käytännön ohjeita portfolion kokoamiseen ja toisaalta miettiä myös, minkälainen lo-giikka tai ajattelumalli johdattelee ohjeiden mukaisiin ratkaisuihin.
Kuvitustöiden markkinat ovat laajat. Tämän vuoksi koin tärkeäksi taustoittaa tutkimustani käymäl-lä aluksi lyhyesti läpi kuvitustöiden markkinakentän tärkeimmät sektorit. Kuvittajan taitojen vaati-mustaso vaihtelee eri sektoreilla, joten sopivan kuvitusalan haaran löytäminen on käytännössä ensimmäinen vaihe, joka määrää, mihin suuntaan portfolio kehittyy.
Käytin tutkielmani tietoperustana erilaisia kirjallisia portfolio-oppaita sekä aiheeseen liittyviä inter-netartikkeleita. Pyrin etsimään keräämästäni aineistosta yhteneväisiä huomioita ja edelleen muo-dostamaan niistä listan perussäännöistä, joita tulisi ottaa huomioon painettua kuvitusportfoliota suunniteltaessa. Huomiot käsittelevät kuvitusportfolion fyysisiä ja sisällöllisiä ominaisuuksia.
Lisäksi halusin testata keräämääni tietoa käytännössä analysoimalla opinnäytetyön produktio-osuutena tekemääni kuvitusportfoliota. Analyysin tarkoituksena oli verrata tutkielmassa läpi käyty-jä ominaisuuksia omaan portfoliooni sekä pohtia ja löytää perusteita ratkaisuille, jotka poikkesivat näistä huomioista.
Tutkielmani päätuloksena voi todeta, että portfolion muotoon ja rakenteeseen vaikuttaa ennen kaikkea sen kohderyhmä. Käyttömukavuus ja kohderyhmän vaatimukset ohjaavat niin fyysistä rakennetta kuin sisältöäkin koskevia valintoja. Onnistunut kuvitusportfolio on harkittu kokonai-suus, ja siitä jää positiivinen mielikuva. Pelkän työnäytteiden arkistoinnin sijasta se viestii, että myös katsoja on huomioitu sen tekemisessä.