KUN KAIKKI EI OLE OKEI – Case-harjoitus kouluterveydenhuollosta
Mikkonen, Susanna (2012)
Mikkonen, Susanna
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239429
Tiivistelmä
Terveydenhuoltoalan henkilöstön osaamisvaatimukset ovat kasvaneet tieteen ja teknologian kehityksen myötä. Koulutusorganisaatiot pyrkivät luomaan ja kehittämään erilaisia oppimisympäristöjä, joiden avulla sekä terveysalan opiskelijoiden että alan työntekijöiden on mahdollista harjoitella terveyden edistämisen taitoja ja valmiuksia. Oulun seudun ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan yksikön yhteistyöhanke INNOPI:n tavoitteena oli kehittää innovatiivinen oppimisympäristö -toimintamalli, joka hyödyntää terveysteknologian uusimpia sovelluksia ja oppimista aktivoivia opetusmenetelmiä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia case-harjoitus kouluterveydenhuollon aihepiiristä osaksi INNOPI Innovatiivinen oppimisympäristö -hankkeen oppimateriaalikokonaisuutta, case-pankkia. Tarkoituksena oli laatia harjoitus, jota voidaan hyödyntää mahdollisimman monipuolisesti ja vaivattomasti terveysalan opetuksessa sekä opiskelijan oppimisen apuvälineenä.
Case-harjoituksen laatimisessa hyödynnettiin ammattikorkeakoulun opettajien asiantuntija-apua. Tuotteen laatiminen edellytti perehtymistä case-menetelmään, kouluterveydenhuollon toimintaan sekä tutkimustietoon kouluikäisten terveydestä, terveystottumuksista, elinoloista ja oppilashuollosta. Case-harjoituksen aihesisällön valinnassa korostettiin aiheen ajankohtaisuutta sekä aiheen vastaamista kouluterveydenhuoltoa käsittelevän opintojakson oppimistavoitteisiin.
Case-harjoituksen juoni rakentuu case-asiakkaan ympärille. Harjoitus on kertomuksen muodossa ja se koostuu harjoituksen tehtävänannoista ja kertomukseen kuuluvista lisämateriaaleista. Lisäksi harjoitukseen kuuluu myös opettajan ohje case-harjoituksen hyödyntämistä ja käyttöä varten.
Case-harjoituksesta saadun palautteen mukaan harjoituksen hyödyntäminen opetuksessa on helppoa ja vaivatonta. Harjoitus on sisällöltään johdonmukainen ja selkeä kokonaisuus, joka käsittelee kouluterveydenhuollon kannalta ajankohtaisia ja olennaisia asioita. Harjoituksen todenmukainen asiasisältö innostaa opiskelijoita pohtimaan kouluikäisen asiakkaan kohtaamista ja kokonaisvaltaista terveyden edistämistä. Harjoitusta voidaan tarvittaessa muokata ajankohtaisemmaksi, jolloin se vastaa opettajien ja opiskelijoiden tarpeisiin myös tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia case-harjoitus kouluterveydenhuollon aihepiiristä osaksi INNOPI Innovatiivinen oppimisympäristö -hankkeen oppimateriaalikokonaisuutta, case-pankkia. Tarkoituksena oli laatia harjoitus, jota voidaan hyödyntää mahdollisimman monipuolisesti ja vaivattomasti terveysalan opetuksessa sekä opiskelijan oppimisen apuvälineenä.
Case-harjoituksen laatimisessa hyödynnettiin ammattikorkeakoulun opettajien asiantuntija-apua. Tuotteen laatiminen edellytti perehtymistä case-menetelmään, kouluterveydenhuollon toimintaan sekä tutkimustietoon kouluikäisten terveydestä, terveystottumuksista, elinoloista ja oppilashuollosta. Case-harjoituksen aihesisällön valinnassa korostettiin aiheen ajankohtaisuutta sekä aiheen vastaamista kouluterveydenhuoltoa käsittelevän opintojakson oppimistavoitteisiin.
Case-harjoituksen juoni rakentuu case-asiakkaan ympärille. Harjoitus on kertomuksen muodossa ja se koostuu harjoituksen tehtävänannoista ja kertomukseen kuuluvista lisämateriaaleista. Lisäksi harjoitukseen kuuluu myös opettajan ohje case-harjoituksen hyödyntämistä ja käyttöä varten.
Case-harjoituksesta saadun palautteen mukaan harjoituksen hyödyntäminen opetuksessa on helppoa ja vaivatonta. Harjoitus on sisällöltään johdonmukainen ja selkeä kokonaisuus, joka käsittelee kouluterveydenhuollon kannalta ajankohtaisia ja olennaisia asioita. Harjoituksen todenmukainen asiasisältö innostaa opiskelijoita pohtimaan kouluikäisen asiakkaan kohtaamista ja kokonaisvaltaista terveyden edistämistä. Harjoitusta voidaan tarvittaessa muokata ajankohtaisemmaksi, jolloin se vastaa opettajien ja opiskelijoiden tarpeisiin myös tulevaisuudessa.