Toisen asteen yhteys : Ammatillisen koulutuksen ja nuorisotyön yhteiset käytännöt
Jalava, Sanna-Mari (2012)
Jalava, Sanna-Mari
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239426
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena on mallintaa kunnallisen nuorisotyön ja ammatillisen oppilaitoksen yhteisiä työskentelymuotoja Pirkanmaan seutukunnan toisen asteen ammatillisen koulutuksen käyttöön. Kyseessä on toimintatutkimus, jonka aineisto kerättiin ryhmäkeskustelussa, haastatteluissa sekä havainnoiden. Opinnäytetyön tarkoitus on vastata koulutuksen keskeyttämisen ja koulutuksellisen syrjäytymisen asettamaan haasteeseen tuomalla oppilaitoksen arkeen nuorisotyön käytänteitä. Mallia on tarkoitus soveltaa ammatillisen koulutuksenjärjestäjän tarpeisiin yhteistyössä paikallisten nuorisotyön toimijoiden kanssa. Opinnäytetyötä käytetään Pirkanmaan ammattiopiston hallinnoiman hankkeen suunnittelun ja valmistelun taustamateriaalina. Humanistisen ammattikorkeakoulun Uusiutuva koulu ja nuorisotyö –hankkeen tuottamaa materiaalia ja osaamista on hyödynnetty opinnäytetyön eri vaiheissa.
Elämänhallinnallisten sekä oppimis- ja opiskeluvalmiuksien heikkous ennakoivat koulutuksen keskeyttämistä ja syrjäytymistä. Ammatillisen koulutuksen oppimisen tukipalvelujärjestelyt ovat kehittyneet viime vuosikymmenen aikana, mutta eivät täysin kykene ratkaisemaan kaikkia ongelmia. Ylisektorista ehkäisevää työtä tarvitaan, jotta asianmukaisen tiedon oikea-aikainen siirtyminen on mahdollista. Kokonaisvaltaisen ohjauksen keinoin voidaan ottaa huomioon nuoren kaikkiin nuoren elämän piiriin liittyvät vaikeudet ja mahdollistaa tukimuotoja, joilla voidaan vaikuttaa myös koulutukseen sitoutumiseen ja motivoitumiseen. Paikallisella nuorisotyöllä on usein kokemusta ja nuoren elämän tuntemusta, jotka mahdollistavat kokonaisvaltaisen tilanteen tarkastelun ja ohjauksen. Nuorisotyön asiantuntijuudella ja menetelmillä on käyttöä myös muissa oppilaitoksen prosesseissa. Yhteisölliset menetelmät, nonformaalien oppimisympäristöjen ja informaalin oppimisen tunnistaminen ja kehittäminen ovat perinteistä nuorisotyön kenttää, joiden mahdollisuuksia ammatillinen koulutus voisi hyödyntää.
Opinnäytetyön lähtökohdat ovat koulun sekä nuorison sosiaalisen kulttuurin muutoksessa, niiden synnyttämässä tarpeessa kehittää uusia oppimisympäristöjä ja pedagogisia menetelmiä.
Elämänhallinnallisten sekä oppimis- ja opiskeluvalmiuksien heikkous ennakoivat koulutuksen keskeyttämistä ja syrjäytymistä. Ammatillisen koulutuksen oppimisen tukipalvelujärjestelyt ovat kehittyneet viime vuosikymmenen aikana, mutta eivät täysin kykene ratkaisemaan kaikkia ongelmia. Ylisektorista ehkäisevää työtä tarvitaan, jotta asianmukaisen tiedon oikea-aikainen siirtyminen on mahdollista. Kokonaisvaltaisen ohjauksen keinoin voidaan ottaa huomioon nuoren kaikkiin nuoren elämän piiriin liittyvät vaikeudet ja mahdollistaa tukimuotoja, joilla voidaan vaikuttaa myös koulutukseen sitoutumiseen ja motivoitumiseen. Paikallisella nuorisotyöllä on usein kokemusta ja nuoren elämän tuntemusta, jotka mahdollistavat kokonaisvaltaisen tilanteen tarkastelun ja ohjauksen. Nuorisotyön asiantuntijuudella ja menetelmillä on käyttöä myös muissa oppilaitoksen prosesseissa. Yhteisölliset menetelmät, nonformaalien oppimisympäristöjen ja informaalin oppimisen tunnistaminen ja kehittäminen ovat perinteistä nuorisotyön kenttää, joiden mahdollisuuksia ammatillinen koulutus voisi hyödyntää.
Opinnäytetyön lähtökohdat ovat koulun sekä nuorison sosiaalisen kulttuurin muutoksessa, niiden synnyttämässä tarpeessa kehittää uusia oppimisympäristöjä ja pedagogisia menetelmiä.