A Study in Visual Communication - Case Functional Home at the Senior Generation Exhibition in St. Petersburg
Rönkkö, Saila (2012)
Rönkkö, Saila
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239424
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on käsitellä sekä visuaalisen viestinnän viestintäprosessia että visuaalista lukutaitoa katsojan ja katseen kohteen välisessä suhteessa.
Toiminnallisena osana toteutettiin messumateriaalien suunnittelu kevätlukukauden 2011 aikana monikulttuurisessa työryhmässä. Materiaali koostuu logosta, mainoslehtisestä sekä messuosaston julisteseinästä. Materiaalia käytettiin Senior Generation messuilla jotka pidettiin Pietarissa 31.3. - 3.4.2011.
Messumateriaalin onnistumista mitattiin visuaalisella käyttäjätutkimuskyselyllä 20 henkilölle. Ryhmä koostui 18–35 vuotiaista, joista puolet oli miehiä ja puolet naisia. Osallistujat olivat kotoisin Afrikasta, Amerikasta, Aasiasta, Euroopasta ja Venäjältä. Heille esitettiin sekä yksityiskohtia messumateriaalista että koko julisteseinä ja pyydettiin kirjoittamaan siitä herääviä mielleyhtymiä.
Tulokset osoittavat, että muotoilu onnistui tavoitteessaan herättää positiivisia assosiaatioita turvallisesta ja laadukkaasta elämästä, jossa on asumisen iloa. Sanat, joilla osallistujat kuvailivat kuvia, olivat yllättävän lähellä asiakkaan ja muotoilijoiden tavoitteita.
Toiminnallisena osana toteutettiin messumateriaalien suunnittelu kevätlukukauden 2011 aikana monikulttuurisessa työryhmässä. Materiaali koostuu logosta, mainoslehtisestä sekä messuosaston julisteseinästä. Materiaalia käytettiin Senior Generation messuilla jotka pidettiin Pietarissa 31.3. - 3.4.2011.
Messumateriaalin onnistumista mitattiin visuaalisella käyttäjätutkimuskyselyllä 20 henkilölle. Ryhmä koostui 18–35 vuotiaista, joista puolet oli miehiä ja puolet naisia. Osallistujat olivat kotoisin Afrikasta, Amerikasta, Aasiasta, Euroopasta ja Venäjältä. Heille esitettiin sekä yksityiskohtia messumateriaalista että koko julisteseinä ja pyydettiin kirjoittamaan siitä herääviä mielleyhtymiä.
Tulokset osoittavat, että muotoilu onnistui tavoitteessaan herättää positiivisia assosiaatioita turvallisesta ja laadukkaasta elämästä, jossa on asumisen iloa. Sanat, joilla osallistujat kuvailivat kuvia, olivat yllättävän lähellä asiakkaan ja muotoilijoiden tavoitteita.