Musiikkiopistojen maestrot : Oppilasorkesterinjohtajan taidot ja niiden kehittäminen
Vanonen, Janne (2012)
Vanonen, Janne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
kapellimestaritAll rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205239399
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen päätavoite oli selvittää, mitä taitoja ja ominaisuuksia oppilas- tai harrastajaorkesteria johtava pedagogi tai ammattiorkesteria johtava kapellimestari tarvitsee työssään, ja eroavatko nämä taidot ja ominaisuudet toisistaan. Tutkimuksen toinen keskeinen tavoite oli selvittää, millä tavoin orkesterinjohtamisen täydennyskoulutusta tulisi järjestää, jotta se palvelisi mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti potentiaalista asiakaskuntaansa, eli musiikkioppilaitosten orkestereita johtavia pedagogeja. Tutkimuksen keskeisenä perustana on käytetty orkesterinjohtamisen täydennyskoulutusta järjestävän Pirkanmaan Pinna ry:n kurssisarjaa lukuvuonna 2011-2012. Tämän tutkimuksen kirjoittaja on perustanut Pirkanmaan Pinna ry:n, järjestänyt nämä kurssit ja osallistunut kaikille niille opiskelijana. Tutkimuksen hypoteesi on, että oppilasorkesterin johtaja ja kapellimestari tarvitsevat työssään samoja taitoja ja ominaisuuksia.
Tutkimus on kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusmetodin yhdistelmä. Tutkimus on suoritettu laatimalla ja analysoimalla lomakekysely pirkanmaalaisille, musiikkiopistoissa orkestereita johtaville instrumenttipedagogeille ja haastattelemalla Pirkanmaan Pinnan orkesterinjohdon kurssisarjan kouluttajia. Tutkimukseen kuuluu myös empiirinen, narratiivinen osuus, jossa tutkimuksen tekijä kuvailee kurssisarjaa osallistujan näkökulmasta ja reflektoi oppimiskokemuksiaan oppimispäiväkirjan muodossa.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat tutkimushypoteesin. Sekä lomakekyselyn että haastattelujen tulokset osoittavat, että oppilas- tai harrastajaorkesteria johtava pedagogi että ammattikapellimestari tarvitsevat työssään samoja taitoja ja ominaisuuksia. Lisäksi tuloksista nähdään, että nämä tarvittavat ominaisuudet ja taidot painottuvat kulloinkin johdettavan ryhmän asettamien vaatimusten ja osaamistason mukaan.
Tutkimus on kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusmetodin yhdistelmä. Tutkimus on suoritettu laatimalla ja analysoimalla lomakekysely pirkanmaalaisille, musiikkiopistoissa orkestereita johtaville instrumenttipedagogeille ja haastattelemalla Pirkanmaan Pinnan orkesterinjohdon kurssisarjan kouluttajia. Tutkimukseen kuuluu myös empiirinen, narratiivinen osuus, jossa tutkimuksen tekijä kuvailee kurssisarjaa osallistujan näkökulmasta ja reflektoi oppimiskokemuksiaan oppimispäiväkirjan muodossa.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat tutkimushypoteesin. Sekä lomakekyselyn että haastattelujen tulokset osoittavat, että oppilas- tai harrastajaorkesteria johtava pedagogi että ammattikapellimestari tarvitsevat työssään samoja taitoja ja ominaisuuksia. Lisäksi tuloksista nähdään, että nämä tarvittavat ominaisuudet ja taidot painottuvat kulloinkin johdettavan ryhmän asettamien vaatimusten ja osaamistason mukaan.