Sponsorikortti musiikkialan yhteistyökumppanuuksien aktivointivälineenä : Case Emma Gaala
Virtanen, Saara (2012)
Virtanen, Saara
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229353
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii musiikkisponsorointia kartoittamalla sen nykytilaa, siihen suhtautumista ja tulevaisuudennäkymiä. Musiikin sponsorointia on hyödynnetty Suomessa vähän ja kehitettävää löytyy etenkin kohteiden tuotteistuksessa. Työn tarkoituksena on kehittää sponsorointia ja työkaluna siihen käytetään sponsorikorttia.
Sponsorikortin käsittely on rajattu yhden musiikkitapahtuman, Emma Gaalan, yritysyhteistyöhön ja sen kehittämiseen. Työ esittelee tapahtumalle tehdyn sponsorikortin, jonka tavoitteena on edesauttaa kohdetta sponsorihankinnassa ja olemassa olevien yhteistyökumppanuuksien säilyttämisessä. Sponsorikortti pyrkii vastaamaan yritysten yleisesti sponsoroinnille asettamiin tavoitteisiin. Tavoitteiden pohjalta sponsorikortissa tuodaan yksityiskohtaisesti esille kohteen toiminta ja sisältö, yleisöprofiili, saavutettava medianäkyvyys sekä yhteistyömahdollisuudet.
Keskeisenä tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä yleisötutkimusta. Yleisötutkimuksen avulla mitattiin Emma Gaalan yleisöprofiilia, markkinointia ja yhteistyökumppanuuksia sekä kävijätyytyväisyyttä. Saatuja tuloksia hyödynnettiin sponsorikortin rakentamisessa. Tulosten perusteella tapahtumaa voidaan kehittää jatkossa myös paremmin yleisön toiveita vastaavaksi.
Opinnäytetyön avulla työn tilaajan eli Emma Gaalan käyttöön saatiin sen sponsoroinnin suunnitelmallis- ta johtamista ja verkkomarkkinointia lisäävä produkti. Yleisötutkimuksen tulokset myös osoittivat Emma Gaalan yleisöprofiilin eroavan radikaalisti yleisestä kulttuuritapahtumien yleisökäsityksestä. Tämä tutkimus pyrkii olemaan hyödyksi myös muille musiikki- ja kulttuurikohteille yritysyhteistyön kehittämisessä yleistettävissä olevan sponsorikorttiformaatin kautta.
Sponsorikortin käsittely on rajattu yhden musiikkitapahtuman, Emma Gaalan, yritysyhteistyöhön ja sen kehittämiseen. Työ esittelee tapahtumalle tehdyn sponsorikortin, jonka tavoitteena on edesauttaa kohdetta sponsorihankinnassa ja olemassa olevien yhteistyökumppanuuksien säilyttämisessä. Sponsorikortti pyrkii vastaamaan yritysten yleisesti sponsoroinnille asettamiin tavoitteisiin. Tavoitteiden pohjalta sponsorikortissa tuodaan yksityiskohtaisesti esille kohteen toiminta ja sisältö, yleisöprofiili, saavutettava medianäkyvyys sekä yhteistyömahdollisuudet.
Keskeisenä tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä yleisötutkimusta. Yleisötutkimuksen avulla mitattiin Emma Gaalan yleisöprofiilia, markkinointia ja yhteistyökumppanuuksia sekä kävijätyytyväisyyttä. Saatuja tuloksia hyödynnettiin sponsorikortin rakentamisessa. Tulosten perusteella tapahtumaa voidaan kehittää jatkossa myös paremmin yleisön toiveita vastaavaksi.
Opinnäytetyön avulla työn tilaajan eli Emma Gaalan käyttöön saatiin sen sponsoroinnin suunnitelmallis- ta johtamista ja verkkomarkkinointia lisäävä produkti. Yleisötutkimuksen tulokset myös osoittivat Emma Gaalan yleisöprofiilin eroavan radikaalisti yleisestä kulttuuritapahtumien yleisökäsityksestä. Tämä tutkimus pyrkii olemaan hyödyksi myös muille musiikki- ja kulttuurikohteille yritysyhteistyön kehittämisessä yleistettävissä olevan sponsorikorttiformaatin kautta.