TULEVAISUUDEN AMMATTIKORKEAKOULUSSA ITE-JOHTAJUUS ROHKAISEE NOPEUTTAMAAN OPINTOJA : Ikäjohtajuus suurennuslasissa -kyselytutkimus 2011
Oksiala-Mäki-Petäjä, Kirsi (2012)
Oksiala-Mäki-Petäjä, Kirsi
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229328
Tiivistelmä
Huhtikuussa 2011 Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulussa (KPAMK) järjestettiin nuorille ammattikorkeakouluopiskelijoille suunnattu “Ikäjohtajuus suurennuslasissa ©” -kyselytutkimus opinnäytetyön laatijan omana suunnittelutyönä ja toteutuksena. Otannassa oli mukana 155 nuorta opiskelijaa. Kyselylomake sisälsi 40 kysymystä, jotka analysoitiin SPSS 18 PASW Statistics -tilasto-ohjelmalla. Opinnäytetyössä kyselytutkimuksen tarkoituksena oli luoda työkalu, ITE-ohjelma, ammattikorkeakoulun koulutusprosessin kehittämiseksi huomioiden eri koulutusohjelmien tarpeet. Ammattikorkeakoulujen tutkintokohtaiset ITE-ohjelmat auttavat opiskelijoita valmistumaan nopeammin, ja työurat pitenevät.
Yleisesti tiedetään hyvin, että erilaisia johtajuusteorioita on useita, mutta heikommin tiedetään, mitä työntekijän alaistaidoilla tarkoitetaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä esimies- ja alaistaitoja nuoret ammattikorkeakouluopiskelijat KPAMK:ssa eri tutkinnon aloilla tarvitsevat. Näitä taitoja kutsutaan opinnäytetyössä ”yleisiksi työelämätaidoiksi”. Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee muun ohella ikäjohtamista, itsensä johta-mista, jaettua johtamista ja positiivista psykologiaa. Työn empiirinen osuus koostuu pääasiallisesti määrällisen aineiston analyysistä, jota tukee laadullinen aineisto. Kirjoittaja reflektoi KPAMK:ssa opiskelevana aikuisopiskelijana myös hiljaisen tiedon ja aikaisemman yrittäjäkokemuksen kautta saamiaan tietoja.
Kehittämistehtävän yhteydessä kuvataan KPAMK:n opiskelijoiden koulutusprosessia ja heidän toiveitaan sitä kohtaan. Koulutuksen yhteydessä pätee vanha sanonta Yykkareiden ja Zetojen – vuoden 1990 jälkeen syntyneiden ikäpolvien – kohdalla: ”He eivät välitä siitä, kuinka paljon tiedät, ennen kuin he tietävät, kuinka paljon välität!”
Opinnäytetyö antaa suosituksia ja jatkokehittämisideoita.
Yleisesti tiedetään hyvin, että erilaisia johtajuusteorioita on useita, mutta heikommin tiedetään, mitä työntekijän alaistaidoilla tarkoitetaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä esimies- ja alaistaitoja nuoret ammattikorkeakouluopiskelijat KPAMK:ssa eri tutkinnon aloilla tarvitsevat. Näitä taitoja kutsutaan opinnäytetyössä ”yleisiksi työelämätaidoiksi”. Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee muun ohella ikäjohtamista, itsensä johta-mista, jaettua johtamista ja positiivista psykologiaa. Työn empiirinen osuus koostuu pääasiallisesti määrällisen aineiston analyysistä, jota tukee laadullinen aineisto. Kirjoittaja reflektoi KPAMK:ssa opiskelevana aikuisopiskelijana myös hiljaisen tiedon ja aikaisemman yrittäjäkokemuksen kautta saamiaan tietoja.
Kehittämistehtävän yhteydessä kuvataan KPAMK:n opiskelijoiden koulutusprosessia ja heidän toiveitaan sitä kohtaan. Koulutuksen yhteydessä pätee vanha sanonta Yykkareiden ja Zetojen – vuoden 1990 jälkeen syntyneiden ikäpolvien – kohdalla: ”He eivät välitä siitä, kuinka paljon tiedät, ennen kuin he tietävät, kuinka paljon välität!”
Opinnäytetyö antaa suosituksia ja jatkokehittämisideoita.