Yhdessä saavutettavuutta kehittämässä : Saavutettavan viestinnän opas kulttuuritoimijoille
Salo, Outi (2012)
Salo, Outi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229324
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kulttuuritoimijoille suunnattu saavutettavan viestinnän opas. Työn tilaajana oli Kulttuuria kaikille -palvelu (www.kulttuuriakaikille.info), joka toimii Valtion taidemuseon Kehittäminen ja yhteiskuntasuhteet Kehys -yksikössä. Opas toteutettiin kokoamalla alan kirjallisuudesta kulttuuritoimijoille olennaisimmat asiat yhteen. Oppaan työstämisessä auttoi usea kulttuurialan viestinnän ammattilainen ja saavutettavuusalan asiantuntija.
Saavutettava viestintä tarkoittaa, että viesti on sekä sisällöltään että muodoltaan ymmärrettävää. Käytetyn kielen ja materiaalien visuaalisen ulkoasun on oltava selkeitä, viestinnässä tulisi käyttää useita kieliä ja verkkosivujen on oltava apuvälineillä luettavissa. Tietoa on oltava tarjolla eri muodoissa niin, että sitä voi vastaanottaa useilla eri aisteilla. Lisäksi on erittäin tärkeää, että kulttuuritoimijat kertovat oman toimintansa ja tilojensa saavutettavuudesta tekstien ja symbolien avulla.
Saavutettavan viestinnän oppaalle oli tarvetta, sillä juuri kulttuuritoimijoille kohdennettua tietoa viestinnän saavutettavuudesta ei ollut tarjolla. Esimerkiksi verkkosivujen saavutettavuudesta on olemassa paljon erilaisia oppaita, mutta missään ei ollut koottuna kulttuuriorganisaatioiden tarpeisiin sopivaa tietoa.
Oppaan teossa pyrittiin ottamaan kohderyhmä mahdollisimman hyvin huomioon. Yhteistyö kohderyhmän ja saavutettavuusalan asiantuntijoiden kanssa oli olennainen osa oppaan työstämistä. Opas kirjoitettiin prosessimaisesti, ja kohderyhmä pääsi palautteensa kautta vaikuttamaan oppaan sisältöön ja muotoon.
Opas kokoaa saavutettavan viestinnän peruskysymykset helposti saatavilla olevaan verkkojulkaisuun ”Viestintää kaikille - Saavutettavan viestinnän opas kulttuuritoimijoille”. Tässä opinnäytetyössä kerron, kuinka opas rakentui.
Saavutettava viestintä tarkoittaa, että viesti on sekä sisällöltään että muodoltaan ymmärrettävää. Käytetyn kielen ja materiaalien visuaalisen ulkoasun on oltava selkeitä, viestinnässä tulisi käyttää useita kieliä ja verkkosivujen on oltava apuvälineillä luettavissa. Tietoa on oltava tarjolla eri muodoissa niin, että sitä voi vastaanottaa useilla eri aisteilla. Lisäksi on erittäin tärkeää, että kulttuuritoimijat kertovat oman toimintansa ja tilojensa saavutettavuudesta tekstien ja symbolien avulla.
Saavutettavan viestinnän oppaalle oli tarvetta, sillä juuri kulttuuritoimijoille kohdennettua tietoa viestinnän saavutettavuudesta ei ollut tarjolla. Esimerkiksi verkkosivujen saavutettavuudesta on olemassa paljon erilaisia oppaita, mutta missään ei ollut koottuna kulttuuriorganisaatioiden tarpeisiin sopivaa tietoa.
Oppaan teossa pyrittiin ottamaan kohderyhmä mahdollisimman hyvin huomioon. Yhteistyö kohderyhmän ja saavutettavuusalan asiantuntijoiden kanssa oli olennainen osa oppaan työstämistä. Opas kirjoitettiin prosessimaisesti, ja kohderyhmä pääsi palautteensa kautta vaikuttamaan oppaan sisältöön ja muotoon.
Opas kokoaa saavutettavan viestinnän peruskysymykset helposti saatavilla olevaan verkkojulkaisuun ”Viestintää kaikille - Saavutettavan viestinnän opas kulttuuritoimijoille”. Tässä opinnäytetyössä kerron, kuinka opas rakentui.