Kuntoutuksen kohtaaminen : kuvaus harvinaisiin sairaus- ja vammaryhmiin kuuluvien nuorten aikuisten elämäntilanteista ja kuntoutuskokemuksista
Rintala, Jaana (2012)
Rintala, Jaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229290
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata harvinaisiin sairaus- ja vammaryhmiin kuuluvien kuulovammaisten nuorten aikuisten elämäntilanteita sekä heidän kokemuksiaan kuntoutuksesta. Tavoitteena tutkimuksessa oli tuottaa palveluntuottajille tietoa nuorten aikuisten elämäntilanteista, jotta kuntoutusta voidaan kehittää heidän tarpeitaan vastaavaksi. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa kuntoutujien oman kokemusten ja käsitysten esiin tuominen on keskeisessä asemassa. Tutkimus on toteutettu kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa tutkimusryhmälle lähetettiin postitse kvalitatiivinen kysely ja toinen vaihe toteutettiin vertaistapaamisviikonlopun aikana järjestetyissä kahdessa ryhmähaastattelussa. Tutkimuksen teoreettisena taustana on ICF -luokitus ja kuntoutuksen ekologinen paradigma. ICF -luokituksen kaksiportaisen asteikon osa-alueet Suoritukset ja osallistuminen sekä osittain Ympäristö ovat olleet ryhmähaastatteluiden taustateoriana sekä apuna aineiston luokittelussa ja analysoinnissa. Keskeiseksi tutkimustulokseksi tässä tutkimuksessa nousi se, ettei tähän tutkimukseen osallistuneiden harvinaisiin sairaus- ja vammaryhmiin kuuluvien nuorten aikuisten elämäntilanteet juurikaan poikkea ikäryhmään kuuluvien elämäntilanteista. Pääsääntöisesti voidaan sanoa, että vamma ei ollut nuorten elämässä määrittävä tekijä. Toinen keskeinen tutkimustulos on vertaistuen merkitys harvinaisiin sairaus- ja vammaryhmiin kuuluvien kuulovammaisten nuorten aikuisten elämässä. Tämän tutkimuksen tärkein viesti palveluntuottajille on vertaistuen merkitys nuorten aikuisten elämässä. Sen hyödyntäminen nuorten aikuisten kuntoutuksessa on tämän tutkimuksen perusteella merkityksellistä. Pohdinnan tuloksena voidaan todeta myös kuntoutuksen ekologisen paradigman mukaisien toimintatapojen hyöty. Kumppanuus kuntoutujan kanssa ja hänen nostamisensa oman elämänsä asiantuntijaksi palvelevat nuorten aikuisten kuntoutukseksi käsittämää oppimista.