Ammattioppilaitosten sähköalan opettajien sähkövoimatekniikan täydennyskoulutustarve
Ahonen, Pekka (2012)
Ahonen, Pekka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205229279
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa ammatillisten oppilaitosten sähkö- ja automaatiotekniikan opintolinjalla opetettavan sähkövoimatekniikan opetuksen laajuus ja opettajien täydennyskoulutuksen tarve. Opettajille lähetettiin kyselylomake e-lomakkeella, jossa kysymykset oli jaettu sisällöllisesti kolmeen osaan. Sisältökokonaisuudet olivat: taustatiedot, sähkövoimatekniikan opetuksen laajuus sekä opettajien täydennyskoulutuksen tarve. Kysymykset oli määritelty Tampereen ammattikorkeakoulussa sähkövoimatekniikan suuntautumisvaihtoehdon opetussuunnitelman asiakokonaisuuksien mukaisesti. E-lomakkeen lähettäminen aiheutti aluksi ongelmia, sillä lomakkeen asetukset eivät olleet valmiina siihen, että kyselylomake lähetetään lomakkeen omien verkkosivujen kautta. Yhtä suuri ongelma tutkimuksen tekemiseen oli ammatillisten oppilaitosten henkilökunnan yhteystietojen puutteellisuus oppilaitosten verkkosivuilla. E-lomakkeen asetusten korjauksen ja monen sähköpostikyselyn jälkeen kyselylomake tavoitti halutut vastaajat.
Ammatillisten oppilaitosten sähkö- ja automaatioalan opettajat ovat suurelta osaltaan ammattikoulun käyneitä sähkövoimatekniikan teknikkoja ja insinöörejä. Naisia opettajista on vain 5 %. Opettajat ovat iältään 30 -vuoden ja 63 -vuoden välistä. Heidän työkokemuksensa sähköalanopettajina on suurimmalla osalla alle 10 -vuotta. Ammattioppilaitoksissa opetetaan kaikkia sähkövoimatekniikan sisältöjä koulujen opetussuunnitelmien mukaisesti. Oppiaineiden painotukset riippuvat paikkakunnilla olevan teollisuuden tarpeista sekä oppilaitosten omista intresseistä. Opettajien mielestä koulutuksen tulisi parantaa heidän mahdollisuuksiaan saada sähköpätevyyksiä S1 ja S2.
Sähkövoimatekniikan ammattikorkeakoulutasoisella täydennyskoulutuksella olisi kysyntää muuallakin kuin vain ammattioppilaitosten opettajien keskuudessa. Teollisuudessa työskentelevät haluaisivat opiskella sähkövoimatekniikkaa, jotta saisivat päivitettyä sähköpätevyyksiään. Sähkövoimatekniikkaa opettavien ammattikorkeakoulujen tulisi markkinoida opetusta ja toteuttaa sitä muillakin tavoilla kuin luokkaopetuksella.
Ammatillisten oppilaitosten sähkö- ja automaatioalan opettajat ovat suurelta osaltaan ammattikoulun käyneitä sähkövoimatekniikan teknikkoja ja insinöörejä. Naisia opettajista on vain 5 %. Opettajat ovat iältään 30 -vuoden ja 63 -vuoden välistä. Heidän työkokemuksensa sähköalanopettajina on suurimmalla osalla alle 10 -vuotta. Ammattioppilaitoksissa opetetaan kaikkia sähkövoimatekniikan sisältöjä koulujen opetussuunnitelmien mukaisesti. Oppiaineiden painotukset riippuvat paikkakunnilla olevan teollisuuden tarpeista sekä oppilaitosten omista intresseistä. Opettajien mielestä koulutuksen tulisi parantaa heidän mahdollisuuksiaan saada sähköpätevyyksiä S1 ja S2.
Sähkövoimatekniikan ammattikorkeakoulutasoisella täydennyskoulutuksella olisi kysyntää muuallakin kuin vain ammattioppilaitosten opettajien keskuudessa. Teollisuudessa työskentelevät haluaisivat opiskella sähkövoimatekniikkaa, jotta saisivat päivitettyä sähköpätevyyksiään. Sähkövoimatekniikkaa opettavien ammattikorkeakoulujen tulisi markkinoida opetusta ja toteuttaa sitä muillakin tavoilla kuin luokkaopetuksella.