Päällikön vahingonkorvausvastuu Suomen lainsäädännössä
Lunkka, Santeri (2012)
Lunkka, Santeri
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219169
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219169
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Suomen lainsäädännön puitteissa päällikön vahingonkorvausoikeudellista asemaa ja vahingonkorvausvastuun jakautumista varustamon ja päällikön välillä. Työssä käsitellään myös missä tilanteissa päällikkö itse voi joutua vahingonkorvausvelvolliseksi.
Työssä käydään läpi soveltuva lainsäädäntö, selostetaan yleiset vahingonkorvaukselliset periaatteet ja siirrytään tämän jälkeen yksityiskohtaisempaan laintulkintaan. Oikeuslähteinä on käytetty suomalaista lainsäädäntöä ja pohjoismaalaista oikeuskirjallisuutta sekä oikeustapauksia. Myös varustajan ja päällikön vakuutusturvaa käsitellään, sillä näillä on vahingon sattuessa keskeinen rooli. Vakuutusehdoista on poimittu päällikön vahingonkorvausvastuun kannalta oleelliset kohdat. Lopuksi käydään läpi muutama erityistilanne, kuten varustajan varattomuus, ja niiden mahdolliset vaikutukset päällikön vastuuseen ja vahingonkorvausvelvollisuuteen.
Työn tarkoituksena on toimia yleisenä tietolähteenä päällikön vahingonkorvausvastuusta ja se on suunnattu erityisesti alusten päälliköille ja pienvarustajille. Examensarbetet behandlar befälhavarens skadeståndsrättliga ställning i finsk lagstiftning, hur skadeståndsansvaret fördelas mellan redare och befälhavare och i vilka situationer befälhavaren själv kan bli skadeståndsskyldig.
Arbetet behandlar tillämplig lagstiftning, beskriver allmänna skadeståndsrättsliga principer och går sedan över till detaljerad lagtolkning. Som rättskällor har använts finsk lagstiftning, nordisk rättslitteratur och rättspraxis. Också redarens och befälhavarens försäkringsskydd behandlas eftersom det spelar en central roll vid eventuella skadefall. Ur befälhavares skadeståndsansvar relevanta försäkringsvillkoren har granskats. Också några specialfall såsom redarens insolvens och dess eventuella verkningar på befälhavares ansvar och skadeståndsskyldighet behandlas.
Arbetets syfte är att vara en allmänn informationskälla om befälhavarens skadeståndsansvar och det vänder sig i första hand till befälhavare och smårederier.
Työssä käydään läpi soveltuva lainsäädäntö, selostetaan yleiset vahingonkorvaukselliset periaatteet ja siirrytään tämän jälkeen yksityiskohtaisempaan laintulkintaan. Oikeuslähteinä on käytetty suomalaista lainsäädäntöä ja pohjoismaalaista oikeuskirjallisuutta sekä oikeustapauksia. Myös varustajan ja päällikön vakuutusturvaa käsitellään, sillä näillä on vahingon sattuessa keskeinen rooli. Vakuutusehdoista on poimittu päällikön vahingonkorvausvastuun kannalta oleelliset kohdat. Lopuksi käydään läpi muutama erityistilanne, kuten varustajan varattomuus, ja niiden mahdolliset vaikutukset päällikön vastuuseen ja vahingonkorvausvelvollisuuteen.
Työn tarkoituksena on toimia yleisenä tietolähteenä päällikön vahingonkorvausvastuusta ja se on suunnattu erityisesti alusten päälliköille ja pienvarustajille.
Arbetet behandlar tillämplig lagstiftning, beskriver allmänna skadeståndsrättsliga principer och går sedan över till detaljerad lagtolkning. Som rättskällor har använts finsk lagstiftning, nordisk rättslitteratur och rättspraxis. Också redarens och befälhavarens försäkringsskydd behandlas eftersom det spelar en central roll vid eventuella skadefall. Ur befälhavares skadeståndsansvar relevanta försäkringsvillkoren har granskats. Också några specialfall såsom redarens insolvens och dess eventuella verkningar på befälhavares ansvar och skadeståndsskyldighet behandlas.
Arbetets syfte är att vara en allmänn informationskälla om befälhavarens skadeståndsansvar och det vänder sig i första hand till befälhavare och smårederier.