Sosiaalinen media Työvoiman palvelukeskus Duurissa : Ehkäisemässä syrjäytymistä vai syrjäyttämässä lisää?
Kinnunen, Anna-Maija (2012)
Kinnunen, Anna-Maija
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219075
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin osana Helsingin työvoiman palvelukeskus Duurin nuorten tiimin sosiaalisen median SOME!–hanketta. Työn pohjana oli tarve uudistaa tapaa kohdata syrjäytymisvaarassa olevia moniongelmaisia nuoria ja saada heidät kiinnittymään paremmin palveluihin sekä pitkällä tähtäimellä työhön tai koulutukseen. Hankkeen tarkoitus oli ensisijaisesti saada Facebookista kanava Duurin ja nuorten välille.
Hankkeen suunnittelu ja aiheeseen tutustuminen aloitettiin kesällä 2010. Lähtökohtana oli kehittää uusia työvälineitä Helsingin Työvoiman palvelukeskuksessa nuorten kanssa tehtävään työhön. Asiakkaille tuli tarjota käytettäväksi sähköisiä palveluja ja osallistumistapoja. Hankkeella myös liityttiin mukaan Helsingin kaupungin strategiaohjelman linjauksiin sähköisten palvelujen kehittämisestä. Strategiaohjelmassa todettiin, että sähköisiä palveluja kehitetään sekä vuorovaikutusta ja osallisuutta vahvistetaan tavoitteena kuntalaisten parempi palvelu. Samoin Työ- ja elinkeinoministeriön linjauksissa otettiin kantaa verkkopalvelujen kehittämiseen ja kehittämiseen henkilökohtaisen palvelun lisänä. Tavoitteena oli hyöty sekä asiakkaalle että hallinnolle.
Opinnäytetyön alkuun luotiin kuva kehittämisympäristöstä ja käytiin läpi hankkeen taustaa. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin ensin sosiaalista mediaa ja nuorten syrjäytymisproblematiikkaa. Tämän jälkeen kuvailtiin aktiivisen työvoimapolitiikan roolia, muuttuvaa asiakkuutta ja osallisuutta palveluissa. Opinnäytetyössä selvitettiin miten nuoret, sosiaalisen median välineitä avuksi käyttäen, voisivat olla tiiviimmin mukana palveluprosessissa ja toimia aktiivisemmin oman tilanteensa eteenpäin viemiseksi. Opinnäytetyön osana olevan kehittämishankkeen tärkeimpänä tavoitteena oli löytää uusia keinoja ja välineitä asiakastyöhön, saada asiakkaat mukaan palvelujen kehittämiseen sekä saavuttaa sellaisia asiakkaita joiden saaminen palvelujen piiriin oli ollut vaikeaa. Lisäksi tavoitteena oli lisätä työntekijöiden osaamista ja löytää tehokkaita tapoja työskennellä asiakkaiden kanssa myös sähköisesti.
Työpaikalle tehty hanke oli laadullinen ja kehittävä käytännöntutkimus, jossa opinnäytetyön kirjoittaja oli mukana. Tärkeimpinä tiedonhankintamenetelminä käytettiin nuorten tiimin asiakkaille tehtyä kyselylomaketta ja pienemmälle ryhmälle nuoria järjestettyä asiakasraatia. Kummassakin nuorten äänen kuuleminen koettiin ensisijaisen tärkeäksi. Tämän lisäksi seurattiin hankeryhmän työtä ja sähköisten palveluiden kehityskaarta.
Tulokset rohkaisivat luomaan Facebookiin Duurin nuoret-sivun kesällä 2011 ja käyttämään sähköisiä palveluita ennakkoluulottomasti. Nuoret viettivät aikaa internetissä kaiken kaikkiaan paljon ja se oli osa heidän jokapäiväistä elämäänsä. Lähes jokaisella oli mahdollisuus tietokoneen käyttöön kotonaan. Tulosten valossa sosiaalinen media näyttäytyi positiivisena lisänä ja mahdollisuutena. Tiedottava informatiivinen sivu ei myöskään antanut mahdollisuutta väärinkäyttöön. Hanke jäi elämään ja vastaavaa kehittelyä sosiaalisen median saralla jatketaan. Lisäksi uusia asiakasraatitilaisuuksia tullaan järjestämään jatkossakin.
Hankkeen suunnittelu ja aiheeseen tutustuminen aloitettiin kesällä 2010. Lähtökohtana oli kehittää uusia työvälineitä Helsingin Työvoiman palvelukeskuksessa nuorten kanssa tehtävään työhön. Asiakkaille tuli tarjota käytettäväksi sähköisiä palveluja ja osallistumistapoja. Hankkeella myös liityttiin mukaan Helsingin kaupungin strategiaohjelman linjauksiin sähköisten palvelujen kehittämisestä. Strategiaohjelmassa todettiin, että sähköisiä palveluja kehitetään sekä vuorovaikutusta ja osallisuutta vahvistetaan tavoitteena kuntalaisten parempi palvelu. Samoin Työ- ja elinkeinoministeriön linjauksissa otettiin kantaa verkkopalvelujen kehittämiseen ja kehittämiseen henkilökohtaisen palvelun lisänä. Tavoitteena oli hyöty sekä asiakkaalle että hallinnolle.
Opinnäytetyön alkuun luotiin kuva kehittämisympäristöstä ja käytiin läpi hankkeen taustaa. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin ensin sosiaalista mediaa ja nuorten syrjäytymisproblematiikkaa. Tämän jälkeen kuvailtiin aktiivisen työvoimapolitiikan roolia, muuttuvaa asiakkuutta ja osallisuutta palveluissa. Opinnäytetyössä selvitettiin miten nuoret, sosiaalisen median välineitä avuksi käyttäen, voisivat olla tiiviimmin mukana palveluprosessissa ja toimia aktiivisemmin oman tilanteensa eteenpäin viemiseksi. Opinnäytetyön osana olevan kehittämishankkeen tärkeimpänä tavoitteena oli löytää uusia keinoja ja välineitä asiakastyöhön, saada asiakkaat mukaan palvelujen kehittämiseen sekä saavuttaa sellaisia asiakkaita joiden saaminen palvelujen piiriin oli ollut vaikeaa. Lisäksi tavoitteena oli lisätä työntekijöiden osaamista ja löytää tehokkaita tapoja työskennellä asiakkaiden kanssa myös sähköisesti.
Työpaikalle tehty hanke oli laadullinen ja kehittävä käytännöntutkimus, jossa opinnäytetyön kirjoittaja oli mukana. Tärkeimpinä tiedonhankintamenetelminä käytettiin nuorten tiimin asiakkaille tehtyä kyselylomaketta ja pienemmälle ryhmälle nuoria järjestettyä asiakasraatia. Kummassakin nuorten äänen kuuleminen koettiin ensisijaisen tärkeäksi. Tämän lisäksi seurattiin hankeryhmän työtä ja sähköisten palveluiden kehityskaarta.
Tulokset rohkaisivat luomaan Facebookiin Duurin nuoret-sivun kesällä 2011 ja käyttämään sähköisiä palveluita ennakkoluulottomasti. Nuoret viettivät aikaa internetissä kaiken kaikkiaan paljon ja se oli osa heidän jokapäiväistä elämäänsä. Lähes jokaisella oli mahdollisuus tietokoneen käyttöön kotonaan. Tulosten valossa sosiaalinen media näyttäytyi positiivisena lisänä ja mahdollisuutena. Tiedottava informatiivinen sivu ei myöskään antanut mahdollisuutta väärinkäyttöön. Hanke jäi elämään ja vastaavaa kehittelyä sosiaalisen median saralla jatketaan. Lisäksi uusia asiakasraatitilaisuuksia tullaan järjestämään jatkossakin.