Datan laadunhallinta verkkotietojärjestelmässä
Saari, Teemu (2012)
Saari, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219017
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205219017
Tiivistelmä
Käsittelen opinnäytetyössäni datan laadunhallintaa ja master datan hallinnointia verkkotietojärjestelmässä. Työ on tehty suomalaiselle teleoperaattorille, jonka palveluksessa olen työskennellyt vuodesta 2004. Yrityksessä on tehty useita datan laatua korjaavia projekteja. Projektien jälkeen ei ole kuitenkaan implementoitu datan laadunhallintaa ja master datan hallinnointi liiketoiminnan eri osa-alueille tarpeeksi kattavasti.
Opinnäytetyössä kartoitetaan ensin lähtötilanne. Mikä on datan laatu yrityksessä tällä hetkellä ja minkä pitäisi olla master dataa? Pelkkä verkkotietojärjestelmän data ei riitä tukemaan liiketoiminnan resursseja, vaan tarvitaan tietoja myös verkonhallintajärjestelmistä, sekä asiakas- ja osoitejärjestelmistä. Lopuksi tehdään yritykselle esitys tarvittavasta tietohuollosta, datan laadunhallinnasta ja master data hallinnasta.
Hyvä datan laatu ei näy ainoastaan alenevissa kustannuksissa vaan myös asiakas- ja henkilöstötyytyväisyytenä. Teleoperaattoreiden välillä on Suomessa kova kilpailu ja datan laadun merkitys tulee koko ajan kasvamaan. Datan laadunhallinta onkin pitkäaikainen prosessi yritykselle, ja sen implementointi kaikkiin eri liiketoiminnan osa-alueisiin vaatii pitkäjänteistä tekemistä, mutta yrityksen kannattavuuden pitämiseksi se on myös välttämätöntä.
Opinnäytetyössä kartoitetaan ensin lähtötilanne. Mikä on datan laatu yrityksessä tällä hetkellä ja minkä pitäisi olla master dataa? Pelkkä verkkotietojärjestelmän data ei riitä tukemaan liiketoiminnan resursseja, vaan tarvitaan tietoja myös verkonhallintajärjestelmistä, sekä asiakas- ja osoitejärjestelmistä. Lopuksi tehdään yritykselle esitys tarvittavasta tietohuollosta, datan laadunhallinnasta ja master data hallinnasta.
Hyvä datan laatu ei näy ainoastaan alenevissa kustannuksissa vaan myös asiakas- ja henkilöstötyytyväisyytenä. Teleoperaattoreiden välillä on Suomessa kova kilpailu ja datan laadun merkitys tulee koko ajan kasvamaan. Datan laadunhallinta onkin pitkäaikainen prosessi yritykselle, ja sen implementointi kaikkiin eri liiketoiminnan osa-alueisiin vaatii pitkäjänteistä tekemistä, mutta yrityksen kannattavuuden pitämiseksi se on myös välttämätöntä.