Sisällöstä verkkoilmiöksi : mitä mediatalon sisällöltä vaaditaan, jotta se voi nousta ilmiöksi?
Vänttinen, Annakaisa (2012)
Vänttinen, Annakaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205218968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205218968
Tiivistelmä
Käsittelen opinnäytetyössä ilmiöiden syntymistä internetissä. Internetilmiöllä tarkoitan sosiaalisen median avulla leviävää sisältöä, joka herättää tunteita ja pääsee puheenaiheeksi myös verkon ulkopuolella ja mahdollisesti myös painetussa mediassa.
Pohdin asiaa suuren mediatalon näkökulmasta, sillä mediatalon tavoitteena on luoda ilmiöitä verkossa. Verkossa leviävien ilmiöiden tarkoitus on tuottaa mediatalolle nettikävijöitä sekä lisätä videokatseluja verkossa. Lisäksi ilmiöiden tarkoituksena on aktivoida keskustelua ja kiinnostusta ohjelman ympärille ja siten lisätä televisio-ohjelman katsojalukuja.
Erittelen verkon erilaiset sosiaalisen median palvelut ja niiden käyttötarkoitukset, käyttäjätyypit ja jaottelen ne eri ryhmiin aktiivisuuden ja toimintatapojen perusteella. Pohdin sitä, miten mediatalon tulisi huomioida nämä eri palvelut ja käyttäjäryhmät ilmiön leviämisen kannalta.
Tutkin työssäni sitä, millaista sisältöä mediatalon kannattaa tuottaa verkkoon, jotta se kiinnostaa kohderyhmää ja saa aktiiviset käyttäjät levittämään sisältöä eteenpäin eri sosiaalisen median palveluissa. Opinnäytteeni olennaisin osa on haastatteluiden, kirjallisuuden ja oman pohdinnan tuloksena syntyneet sisältökategoriat. Mikäli tuotettu sisältö menee aiheeltaan joihinkin näistä kategorioista, on että sillä on mahdollisuudet nousta ilmiöksi verkossa.
Opinnäytetyössäni käsittelen suurimpia sosiaalisen median palveluita. Pohdin miten näitä kannattaa hyödyntää ilmiön leviämisen kannalta ja mitkä sisältökategoriat toimivat näissä palveluissa parhaiten. Tutkimuksessa ilmeni, että kohderyhmän tunteminen vaikuttaa valittuun sosiaalisen median palveluun. Pohdin myös sitä, mitkä ilmiön leviämisen kannalta tärkeät käyttäjäryhmät käyttävät näitä sosiaalisen median palveluita.
Opinnäytetyöni lopuksi pohdin ilmiön syntymisen ja sosiaalisen median tulevaisuudennä-kymiä. Rohkaisen mediataloja vuorovaikutteisuuteen sekä kokeilemaan erilaisia yhteisöllisesti tuotettuja sisältöjä sekä fanien osallistamista sisällöntuotantoon.
Pohdin asiaa suuren mediatalon näkökulmasta, sillä mediatalon tavoitteena on luoda ilmiöitä verkossa. Verkossa leviävien ilmiöiden tarkoitus on tuottaa mediatalolle nettikävijöitä sekä lisätä videokatseluja verkossa. Lisäksi ilmiöiden tarkoituksena on aktivoida keskustelua ja kiinnostusta ohjelman ympärille ja siten lisätä televisio-ohjelman katsojalukuja.
Erittelen verkon erilaiset sosiaalisen median palvelut ja niiden käyttötarkoitukset, käyttäjätyypit ja jaottelen ne eri ryhmiin aktiivisuuden ja toimintatapojen perusteella. Pohdin sitä, miten mediatalon tulisi huomioida nämä eri palvelut ja käyttäjäryhmät ilmiön leviämisen kannalta.
Tutkin työssäni sitä, millaista sisältöä mediatalon kannattaa tuottaa verkkoon, jotta se kiinnostaa kohderyhmää ja saa aktiiviset käyttäjät levittämään sisältöä eteenpäin eri sosiaalisen median palveluissa. Opinnäytteeni olennaisin osa on haastatteluiden, kirjallisuuden ja oman pohdinnan tuloksena syntyneet sisältökategoriat. Mikäli tuotettu sisältö menee aiheeltaan joihinkin näistä kategorioista, on että sillä on mahdollisuudet nousta ilmiöksi verkossa.
Opinnäytetyössäni käsittelen suurimpia sosiaalisen median palveluita. Pohdin miten näitä kannattaa hyödyntää ilmiön leviämisen kannalta ja mitkä sisältökategoriat toimivat näissä palveluissa parhaiten. Tutkimuksessa ilmeni, että kohderyhmän tunteminen vaikuttaa valittuun sosiaalisen median palveluun. Pohdin myös sitä, mitkä ilmiön leviämisen kannalta tärkeät käyttäjäryhmät käyttävät näitä sosiaalisen median palveluita.
Opinnäytetyöni lopuksi pohdin ilmiön syntymisen ja sosiaalisen median tulevaisuudennä-kymiä. Rohkaisen mediataloja vuorovaikutteisuuteen sekä kokeilemaan erilaisia yhteisöllisesti tuotettuja sisältöjä sekä fanien osallistamista sisällöntuotantoon.