Ajankäytön ja myynnin kehittäminen : Case: KappAhl Koivukylä
Falenius, Laura (2012)
Falenius, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205208891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205208891
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimintamalli asiakaspalveluun myynnin lisäämiseksi. Lisäksi tavoitteena oli selvittää myyntiin mahdollisesti liittyviä ongelmia ja löytää niihin ratkaisuja. Keskeistä työssä oli asiakaspalvelusta saatava lisämyynti sekä myyjän toimien vaikutus myymälän tulokseen. Opinnäytetyön kohteena oli KappAhlin Koivukylässä sijaitseva myymälä.
Työssä selvitettiin myymälän toimintaa haastattelemalla KappAhl Koivukylän myymälän myyjiä. Toiminnan kehittämistä ja toimintamallia pohdittiin haastattelujen tulosten sekä myynti- ja palvelutyötä käsittelevän kirjallisuuden avulla. Kirjallisuudesta etsittiin tietoa myös siihen, mitä on hyvä palvelu ja millainen on hyvä myyjä. Lisäksi myymälässä testattiin asiakaspalveluaikaa, jonka tuloksia analysoitiin vertailemalla myymälän keskiostoksia.
Myynnissä suurimpana ongelmana on ollut keskittyminen vääriin asioihin. Tutkimus osoitti, että aika, joka kohdistetaan vain asiakaspalveluun, nostaa myyntiä sekä keskiostosta. Kun on mahdollisuus keskittyä vain yhteen asiaan, myyntityö on myös tehokkaampaa ja miellyttävämpää. Tällöin myös motivaatio kasvaa. Toimintamalliksi muodostui asiakaspalveluaika, jolloin keskitytään vain asiakkaiden palveluun, tavoitteena tarjota erinomaista asiakaspalvelua ja tällä lisätä myyntiä. Tutkimuksesta oli hyötyä KappAhl Koivukylälle, myöhemmin mahdollisesti muillekin myymälöille.
Työssä selvitettiin myymälän toimintaa haastattelemalla KappAhl Koivukylän myymälän myyjiä. Toiminnan kehittämistä ja toimintamallia pohdittiin haastattelujen tulosten sekä myynti- ja palvelutyötä käsittelevän kirjallisuuden avulla. Kirjallisuudesta etsittiin tietoa myös siihen, mitä on hyvä palvelu ja millainen on hyvä myyjä. Lisäksi myymälässä testattiin asiakaspalveluaikaa, jonka tuloksia analysoitiin vertailemalla myymälän keskiostoksia.
Myynnissä suurimpana ongelmana on ollut keskittyminen vääriin asioihin. Tutkimus osoitti, että aika, joka kohdistetaan vain asiakaspalveluun, nostaa myyntiä sekä keskiostosta. Kun on mahdollisuus keskittyä vain yhteen asiaan, myyntityö on myös tehokkaampaa ja miellyttävämpää. Tällöin myös motivaatio kasvaa. Toimintamalliksi muodostui asiakaspalveluaika, jolloin keskitytään vain asiakkaiden palveluun, tavoitteena tarjota erinomaista asiakaspalvelua ja tällä lisätä myyntiä. Tutkimuksesta oli hyötyä KappAhl Koivukylälle, myöhemmin mahdollisesti muillekin myymälöille.