Sähköisen markkinoinnin kehittäminen : Case Jyväskylän Hotellipalvelut Oy
Haverinen, Pekka (2012)
Haverinen, Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205208882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205208882
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää Jyväskylän Hotellipalvelut Oy:n sähköistä markkinointia laatimalla ja osittain toimeenpanemalla sähköisen markkinoinnin strategia. Strategian keskeisiä tavoitteita olivat sähköisen näkyvyyden ja saatavuuden parantaminen sähköisen markkinoinnin työkalujen avulla. Lisäksi tavoitteena oli parantuneen sähköisen markkinoinnin ja saatavuuden avulla tehdä lisämyyntiä.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen kehittämistyö. Työ jakaantui kolmeen vaiheeseen: taustatyöhön, toteutukseen ja tulosten analysointiin. Taustatyönä kartoitettiin toimintaympäristö ja analysoitiin yrityksen sähköisen markkinoinnin lähtötilanne. Saatujen tietojen perusteella hahmotettiin yrityksen kehittämiskohteet ja määriteltiin tavoitteet. Sen jälkeen toteutettiin sähköisen markkinoinnin kehittämistoimet. Hakukoneoptimointi nousi työn aikana tavoitteiden saavuttamisen kannalta tärkeimmäksi sähköisen markkinoinnin keinoksi. Toteutusvaiheen jälkeen kerättiin tietoa sähköisen markkinoinnin toimenpiteiden vaikutuksista kävijäseurantatyökalun avulla ja yrittäjän kokemuksien kautta.
Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet. Sähköisen markkinointistrategian toteutuksen myötä yrityksen näkyvyys ja saatavuus sähköisesti parantuivat selkeästi. Sähköinen myynti lähti hyvin käyntiin, ja sen voidaan ennakoida kasvattavan käyttöastetta pidemmälläkin aikavälillä.
Toimeksiantaja sai työstä tavoitteiden täyttymisen lisäksi runsaasti tietoa sähköisen markkinoinnin jatkokehitystä varten. Työn aikana kerättyjen kävijätilastojen ja esiin nousseiden jatkokehitystarpeiden avulla yritys voi laajentaa näkökulmaansa sähköisestä markkinoinnista kohti kokonaisvaltaista sähköistä liiketoimintaa.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen kehittämistyö. Työ jakaantui kolmeen vaiheeseen: taustatyöhön, toteutukseen ja tulosten analysointiin. Taustatyönä kartoitettiin toimintaympäristö ja analysoitiin yrityksen sähköisen markkinoinnin lähtötilanne. Saatujen tietojen perusteella hahmotettiin yrityksen kehittämiskohteet ja määriteltiin tavoitteet. Sen jälkeen toteutettiin sähköisen markkinoinnin kehittämistoimet. Hakukoneoptimointi nousi työn aikana tavoitteiden saavuttamisen kannalta tärkeimmäksi sähköisen markkinoinnin keinoksi. Toteutusvaiheen jälkeen kerättiin tietoa sähköisen markkinoinnin toimenpiteiden vaikutuksista kävijäseurantatyökalun avulla ja yrittäjän kokemuksien kautta.
Opinnäytetyö saavutti sille asetetut tavoitteet. Sähköisen markkinointistrategian toteutuksen myötä yrityksen näkyvyys ja saatavuus sähköisesti parantuivat selkeästi. Sähköinen myynti lähti hyvin käyntiin, ja sen voidaan ennakoida kasvattavan käyttöastetta pidemmälläkin aikavälillä.
Toimeksiantaja sai työstä tavoitteiden täyttymisen lisäksi runsaasti tietoa sähköisen markkinoinnin jatkokehitystä varten. Työn aikana kerättyjen kävijätilastojen ja esiin nousseiden jatkokehitystarpeiden avulla yritys voi laajentaa näkökulmaansa sähköisestä markkinoinnista kohti kokonaisvaltaista sähköistä liiketoimintaa.