Neljävuotiaan lapsen itsesäätelyn kehityksen tukeminen liikuntaleikkien avulla päiväkodissa
Punakivi, Sarianne (2012)
Punakivi, Sarianne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205208870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205208870
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millainen käsitys päiväkodin työntekijöillä on neljävuotiaiden lasten itsesäätelytaitojen kehityksestä, miten neljävuotiaan lapsen itsesäätelytaitoja voidaan tukea päiväkodissa liikuntaleikkien avulla ja millainen on aikuisen rooli liikunta-kasvatuksessa. Teoreettinen viitekehys muodostuu itsesäätelytaitojen kehityksestä, varhaisesta tuesta, leikistä ja liikuntakasvatuksesta.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkielma, jonka aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Aineisto on analysoitu teemoittain. Tutkielmassa on haastateltu neljävuotiaiden lasten kanssa työskenteleviä päiväkodin työntekijöitä.
Opinnäytetyössäni tulin siihen johtopäätökseen, että neljävuotiaan lapsen itsesäätelytaidot vaihtelevat melko paljon, ja että osa lapsista tarvitsee vielä paljon aikuista avuksi, pystyäkseen toimimaan päiväkodin arjessa.
Tulosten mukaan liikuntaleikit ovat toimiva menetelmä itsesäätelytaitojen tukemiseen. Liikuntaleikeissä yhdistyvät lapselle mieluisat toiminnat; leikki ja liikunta sekä säännöt ja ohjeet, jotka luovat lapselle selkeät raamit, joissa toimia.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkielma, jonka aineistonkeruumenetelmänä on käytetty teemahaastattelua. Aineisto on analysoitu teemoittain. Tutkielmassa on haastateltu neljävuotiaiden lasten kanssa työskenteleviä päiväkodin työntekijöitä.
Opinnäytetyössäni tulin siihen johtopäätökseen, että neljävuotiaan lapsen itsesäätelytaidot vaihtelevat melko paljon, ja että osa lapsista tarvitsee vielä paljon aikuista avuksi, pystyäkseen toimimaan päiväkodin arjessa.
Tulosten mukaan liikuntaleikit ovat toimiva menetelmä itsesäätelytaitojen tukemiseen. Liikuntaleikeissä yhdistyvät lapselle mieluisat toiminnat; leikki ja liikunta sekä säännöt ja ohjeet, jotka luovat lapselle selkeät raamit, joissa toimia.