Lisää työhyvinvointia! Työhyvinvoinnin johtamista kehittämällä : case: SOL Palvelut Oy Kaakkois-Suomen palvelupiiri
Kekki, Noora (2012)
Kekki, Noora
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205198852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205198852
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on asia, joka on viime aikoina puhututtanut paljon niin mediassa, politiikassa kuin työpaikoillakin. Suurin syy asiaan on ollut hallituksen kaavailut työsuhteiden pidentämisestä ja tutkimukset, joiden mukaan työhyvinvointia tulee parantaa, jotta työsuhteita saadaan pidennettyä. Työhyvinvointi koostuu työtehtävistä ja osaamisesta, työyhteisöstä ja sen jäsenistä, työolosuhteista ja -välineistä sekä johtamisesta ja esimiestyöstä. Hyvinvointi jaetaan psyykkiseen hyvinvointiin ja henkiseen kuntoon, sosiaaliseen hyvinvointiin, vuorovaikutukseen ja tukeen sekä fyysiseen turvallisuuteen.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena on lisätä palveluesimiesten tietoa työhyvinvoinnista sekä tuottaa työkaluja, joilla työhyvinvointia pystytään lisäämään. Jotta saataisiin tietoon, mikä on työhyvinvoinnin nykytila kyseisessä yksikössä, järjestettiin kyselytutkimus nykyisille sekä lopettaneille työntekijöille. Lisäksi esimiehiltä kysyttiin, mitä tietoa he kokevat tarvitsevansa työhyvinvointiin liittyen. Tässä opinnäytetyössä myös havainnoitiin työterveyshuollossa käytäviä kolmikanta-keskusteluja, joiden pohjalta rakennettiin strukturoitu lomake jatkossa hyödynnettäväksi.
Työn tuloksiksi tulivat seuraavat käytänteet, jotka vaativat edelleen kehittämistä: esimiesten ajankäyttö ja kiireen hallinta, aktiivinen koulutus- ja lisätyömahdolli-suuksien tarjoaminen työntekijöille, erityishuomion kiinnittäminen ja riittävän ajan varaaminen rekrytointiin, avoin ja järjestelmällinen tiedotus sekä työntekijän työkyvyn heikennyttyä kevennetyn työn tarjoaminen. Tämän lisäksi tein yritykselle ehdotuksia, joilla esimiesten työhyvinvoinnin johtamista voidaan tukea. Liitteenä työssä on kehittämissuunnitelma, jossa on näkyvillä kaikki kehitysehdotukset toimenpiteineen, vastuuhenkilöineen ja aikatauluineen.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena on lisätä palveluesimiesten tietoa työhyvinvoinnista sekä tuottaa työkaluja, joilla työhyvinvointia pystytään lisäämään. Jotta saataisiin tietoon, mikä on työhyvinvoinnin nykytila kyseisessä yksikössä, järjestettiin kyselytutkimus nykyisille sekä lopettaneille työntekijöille. Lisäksi esimiehiltä kysyttiin, mitä tietoa he kokevat tarvitsevansa työhyvinvointiin liittyen. Tässä opinnäytetyössä myös havainnoitiin työterveyshuollossa käytäviä kolmikanta-keskusteluja, joiden pohjalta rakennettiin strukturoitu lomake jatkossa hyödynnettäväksi.
Työn tuloksiksi tulivat seuraavat käytänteet, jotka vaativat edelleen kehittämistä: esimiesten ajankäyttö ja kiireen hallinta, aktiivinen koulutus- ja lisätyömahdolli-suuksien tarjoaminen työntekijöille, erityishuomion kiinnittäminen ja riittävän ajan varaaminen rekrytointiin, avoin ja järjestelmällinen tiedotus sekä työntekijän työkyvyn heikennyttyä kevennetyn työn tarjoaminen. Tämän lisäksi tein yritykselle ehdotuksia, joilla esimiesten työhyvinvoinnin johtamista voidaan tukea. Liitteenä työssä on kehittämissuunnitelma, jossa on näkyvillä kaikki kehitysehdotukset toimenpiteineen, vastuuhenkilöineen ja aikatauluineen.