Työvoimapoliittisten yrittäjäkoulutusten julkinen hankinta ja arviointiperusteiden soveltaminen
Naskinen, Sari (2012)
Naskinen, Sari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205198848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205198848
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa arviointiperusteiden käytöstä työvoimapoliittisten yrittäjäkoulutusten hankinnoissa vuosina 2010 ja 2011. Tutkimus tarkasteli sitä, miten seitsemän eteläisen Suomen Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskusta (Häme, Pirkanmaa, Satakunta, Varsinais-Suomi, Kaakkois-Suomi, Etelä-Savo ja Uusimaa) soveltavat työvoimapoliittisten aikuiskoulutusten hankintojen arviointiperusteita tehdessään päätöksiä työvoimapoliittisten yrittäjäkoulutusten hankinnasta. Tutkimuskysymyksiä olivat:
1) Kuinka ELY-keskukset esittävät hankintapäätöksensä,
2) Kuinka ne perustelevat hankintapäätöksensä arviointiperusteiden pohjalta ja
3) Kuinka ne muodostavat ja soveltavat arviointiperusteita.
Tutkimuksen näkökulma oli, kuinka ELY-keskukset esittävät tietoja valinnasta julkisesti ja miten esitetyissä tiedoissa näkyy arviointiperusteiden soveltaminen. Tutkimuksen aineistona oli ELY-keskusten julkiset asiakirjat tarjouskilpailuihin liittyen.
Tutkimus osoitti merkittäviä eroja siinä, kuinka ELY-keskukset soveltavat työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) ohjeistusta arviointiperusteista. Laki antaa hankkija-asiakkaalle kohtuullisen suuren vapauden määritellä arvioinnin perusteet erityisesti kokonaistaloudellista edullisuutta arvioitaessa, ja TEM:n ohjeistus antaa vain suosituksia. Lopputuloksena on, että osa ELY-keskuksista noudattaa TEM:n ohjeistusta arviointiperusteista tarkasti, osa ei noudata niitä ollenkaan. Tämä johtaa hyvin erilaisiin käytäntöihin ELY-keskusten välillä ja arviointiperusteiden käytön tasalaatuisuusuuden heikkenemiseen valtakunnallisesti. Eroja esiintyi arviointiperusteiden valinnassa ja painotuksessa, pisteytyksen ja hintatietojen julkisessa esittämisessä, kokonaishinnan pisteytyksessä ja sanallisten perustelujen laajuudessa ja tarkkuudessa.
1) Kuinka ELY-keskukset esittävät hankintapäätöksensä,
2) Kuinka ne perustelevat hankintapäätöksensä arviointiperusteiden pohjalta ja
3) Kuinka ne muodostavat ja soveltavat arviointiperusteita.
Tutkimuksen näkökulma oli, kuinka ELY-keskukset esittävät tietoja valinnasta julkisesti ja miten esitetyissä tiedoissa näkyy arviointiperusteiden soveltaminen. Tutkimuksen aineistona oli ELY-keskusten julkiset asiakirjat tarjouskilpailuihin liittyen.
Tutkimus osoitti merkittäviä eroja siinä, kuinka ELY-keskukset soveltavat työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) ohjeistusta arviointiperusteista. Laki antaa hankkija-asiakkaalle kohtuullisen suuren vapauden määritellä arvioinnin perusteet erityisesti kokonaistaloudellista edullisuutta arvioitaessa, ja TEM:n ohjeistus antaa vain suosituksia. Lopputuloksena on, että osa ELY-keskuksista noudattaa TEM:n ohjeistusta arviointiperusteista tarkasti, osa ei noudata niitä ollenkaan. Tämä johtaa hyvin erilaisiin käytäntöihin ELY-keskusten välillä ja arviointiperusteiden käytön tasalaatuisuusuuden heikkenemiseen valtakunnallisesti. Eroja esiintyi arviointiperusteiden valinnassa ja painotuksessa, pisteytyksen ja hintatietojen julkisessa esittämisessä, kokonaishinnan pisteytyksessä ja sanallisten perustelujen laajuudessa ja tarkkuudessa.