Kotihoidon laatu - Mitä se on? : Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Ketola, Anne; Alppi, Pauliina (2012)
Ketola, Anne
Alppi, Pauliina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188835
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli määrittää ja selkeyttää käsitettä kotihoidon laatu laatimalla aiheesta systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen valittujen dokumenttien perusteella määriteltiin miten kotihoidon laadun käsite esiintyy valituissa dokumenteissa ja mitä se tarkoittaa. Lisäksi pyrittiin kartoittamaan tekijöitä, joiden perusteella kotihoidon laatua arvioidaan.
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus koostui tutkimuskysymysten määrittämisestä, alkuperäistutkimusten hausta, valinnasta ja laadun arvioinnista sekä niiden analysoinnista ja tulosten esittämisestä. Käyttämistämme hakukoneista (CINAHL, LINDA, PubMED, Medic) löytyi 140 Full Text -dokumenttia, joista valintakriteerien perusteella mukaan otettiin 15 dokumenttia.
Kotihoidon laadusta ei löytynyt yhtä yksiselitteistä ja yleisesti hyväksyttyä määritelmää. Tuloksista nousi esiin laadukkaan kotihoidon edellytyksiä: asiakkaan osalta itsemää-räämisoikeus, pysyvyys, palveluiden saatavuus ja toimivuus, elämänlaatu, informaation saanti, henkilöstön ammattitaito, luotettavuus ja turvallisuus. Ammatillisen työn edellytykset kotihoidossa olivat: kattava dokumentointi, kliininen edistyminen, asiakkaan tyy-tyväisyys hoitoon ja työhyvinvointi. Johtamisen osalta laadun takeita olivat: toiminnan suunnittelu ja koordinointi sekä arviointi ja seuranta, moniammatillisuus, saumaton palveluketju, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Omaisten näkökulmaa ei tutkimuksissa tuotu juurikaan esille. Laadunhallinnan suhteen tulokset osoittivat rakenteiden ja prosessien arvioinnin tärkeyden. Laadunhallinnassa tulisi arvioida yksikön toimintaa, johtamiskäytäntöjä, prosessien hallintaa ja palveluiden seurantaa.
Kehittämis- ja jatkotutkimusideoina esitetään: valtakunnallisen laadunhallintamittariston kehittämistä ja niitä valvovien tahojen määrittelemistä, kotihoidon asiakaspalautteiden ja palautejärjestelmien yhdenmukaistamista ja standardointia, esimiesten ja kotihoi-don johtajien systemaattista kouluttamista laadunhallintaan sekä prosessityöhön ja näyttöön perustuvan kotihoidon laadun tutkimuksen kehittämistä.
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus koostui tutkimuskysymysten määrittämisestä, alkuperäistutkimusten hausta, valinnasta ja laadun arvioinnista sekä niiden analysoinnista ja tulosten esittämisestä. Käyttämistämme hakukoneista (CINAHL, LINDA, PubMED, Medic) löytyi 140 Full Text -dokumenttia, joista valintakriteerien perusteella mukaan otettiin 15 dokumenttia.
Kotihoidon laadusta ei löytynyt yhtä yksiselitteistä ja yleisesti hyväksyttyä määritelmää. Tuloksista nousi esiin laadukkaan kotihoidon edellytyksiä: asiakkaan osalta itsemää-räämisoikeus, pysyvyys, palveluiden saatavuus ja toimivuus, elämänlaatu, informaation saanti, henkilöstön ammattitaito, luotettavuus ja turvallisuus. Ammatillisen työn edellytykset kotihoidossa olivat: kattava dokumentointi, kliininen edistyminen, asiakkaan tyy-tyväisyys hoitoon ja työhyvinvointi. Johtamisen osalta laadun takeita olivat: toiminnan suunnittelu ja koordinointi sekä arviointi ja seuranta, moniammatillisuus, saumaton palveluketju, asiakaslähtöisyys ja kustannustehokkuus. Omaisten näkökulmaa ei tutkimuksissa tuotu juurikaan esille. Laadunhallinnan suhteen tulokset osoittivat rakenteiden ja prosessien arvioinnin tärkeyden. Laadunhallinnassa tulisi arvioida yksikön toimintaa, johtamiskäytäntöjä, prosessien hallintaa ja palveluiden seurantaa.
Kehittämis- ja jatkotutkimusideoina esitetään: valtakunnallisen laadunhallintamittariston kehittämistä ja niitä valvovien tahojen määrittelemistä, kotihoidon asiakaspalautteiden ja palautejärjestelmien yhdenmukaistamista ja standardointia, esimiesten ja kotihoi-don johtajien systemaattista kouluttamista laadunhallintaan sekä prosessityöhön ja näyttöön perustuvan kotihoidon laadun tutkimuksen kehittämistä.