Uuden työntekijän perehdyttäminen : case: K-market Kymppi
Laitinen, Kaisa (2012)
Laitinen, Kaisa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188806
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia perehdyttämisopas K-market Kymppiin. Opas on tarkoitettu pääasiassa uusien työntekijöiden ja työharjoittelijoiden suullisen perehdyttämisen tueksi. Tavoitteena oli tehdä oppaasta laaja kokonaisuus siten, että sieltä löytyisi kaikki uudelle työtekijälle tärkeät tiedot, joita hän tarvitsee aloittaessaan uuden työn juuri kyseisessä organisaatiossa. Oppaassa on tietoa muun muassa yrityksestä ja sen toimintatavoista sekä paljon käytännön asioita, kuten työsuhde- ja turvallisuusasioita, työtehtävät eri osastoilla, työergonomia sekä esimerkiksi jätteiden lajitteluohjeet. Perehdytysoppaasta on pyritty tekemään tiivis paketti, jotta se olisi selkeä ja helppolukuinen.
Perehdytyksellä tarkoitetaan niitä toimenpiteitä, joiden avulla uudelle työntekijälle esitellään hänen uutta työpaikkaansa ja yleisiä sääntöjä sekä perusasioita liittyen uuteen työpaikkaan ja työtehtäviin. Perehdytyksen tavoitteena on taata taitava työ ja laadukas tuote tai palvelu. Uuden työntekijän palkkaaminen on iso investointi. Kustannukset palkkaamisesta koostuvat pääosin rekrytointiprosessista, perehdyttämisestä, tehokkuuden alenemisesta sekä mahdollisista viiveistä ja virheistä, joita saattaa uuden työntekijän myötä syntyä. Hyvin hoidetulla perehdytyksellä voidaan säästää kustannuksia, joten perehdyttämiseen kannattaa panostaa. Perehdyttämisen avulla voidaan luoda myönteistä suhtautumista työyhteisöä sekä työtä kohtaan. Lisäksi hyvin hoidettu perehdytys vähentää useimmiten työtapaturmia, poissaoloja sekä vaihtuvuutta.
Opinnäytetyön teoriaosa rajattiin sen mukaan, että se toimisi hyvänä lähtökohtana perehdyttämisoppaan laatimiselle. Teoriaosassa käsitellään ensin perehdyttämisen laajaa kenttää, minkä jälkeen on avattu toimintaympäristö, jossa perehdytysoppaan toimeksiantaja toimii. Lopuksi kerrotaan perehdyttämisoppaan työstämisprosessi sekä palaute, joka kerättiin K-market Kympin kauppiaalta sekä henkilökunnalta.
Perehdytyksellä tarkoitetaan niitä toimenpiteitä, joiden avulla uudelle työntekijälle esitellään hänen uutta työpaikkaansa ja yleisiä sääntöjä sekä perusasioita liittyen uuteen työpaikkaan ja työtehtäviin. Perehdytyksen tavoitteena on taata taitava työ ja laadukas tuote tai palvelu. Uuden työntekijän palkkaaminen on iso investointi. Kustannukset palkkaamisesta koostuvat pääosin rekrytointiprosessista, perehdyttämisestä, tehokkuuden alenemisesta sekä mahdollisista viiveistä ja virheistä, joita saattaa uuden työntekijän myötä syntyä. Hyvin hoidetulla perehdytyksellä voidaan säästää kustannuksia, joten perehdyttämiseen kannattaa panostaa. Perehdyttämisen avulla voidaan luoda myönteistä suhtautumista työyhteisöä sekä työtä kohtaan. Lisäksi hyvin hoidettu perehdytys vähentää useimmiten työtapaturmia, poissaoloja sekä vaihtuvuutta.
Opinnäytetyön teoriaosa rajattiin sen mukaan, että se toimisi hyvänä lähtökohtana perehdyttämisoppaan laatimiselle. Teoriaosassa käsitellään ensin perehdyttämisen laajaa kenttää, minkä jälkeen on avattu toimintaympäristö, jossa perehdytysoppaan toimeksiantaja toimii. Lopuksi kerrotaan perehdyttämisoppaan työstämisprosessi sekä palaute, joka kerättiin K-market Kympin kauppiaalta sekä henkilökunnalta.