Perehdyttämiskansio : Keuda Järvenpää puuosasto
Kolehmainen, Jarkko (2012)
Kolehmainen, Jarkko
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188785
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua perehdyttämiseen yleensä. Lisäksi kiinnitettiin huomiota niihin asioihin, joita puualanopetukseen perehdyttämisessä täytyisi erityisesti huomioida.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän Järvenpään Wärtsilänkadun toimipisteen puuosasto. Työn tuotoksellisena osana laadittiin henkilökunnan perehdyttämisopas Keuda Järvenpään puuseppäkouutukseen. Varsinaisen perehdyttämisopaan on tarkoitus toimia tukena sekä perehdyttäjälle että perehtyjälle. Lisäksi sen työturvallisuuteen liittyvää osioita on mahdollisuus hyödyntää myös opastettaessa opiskelijoita laitteiden käyttöön. Puuosaston perehdyttämisoppaaseen on koottuna tärkeimmät tiedot Keudasta työnantajana, Wärtsilänkadun toimipisteestä ja puuosastosta. Oppaassa esitellään Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän organisaatio sekä toiminnan tavoitteet ja lisäksi käydään läpi työsuhteen tärkeimpiä asioita.
Teoriaosiossa tutkittiin aiemmin julkaistun kirjallisen ja sähköisenmateriaalin kautta perehdyttämiseen olennaisesti liittyviä asioita: perehdyttämisen merkitystä, hyötyjä, rooleja ja käytäntöjä. Lisäksi käsiteltiin niitä työlainsäädännön osia, jotka liittyvät olennaisesti perehdyttämisen vaatimuksiin lain näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tämä toteutettiin haastattelemalla puuosaston nykyiset opettajat 3 henkilöä. Kuten työn loppupuolella todettiin, kaikki haastatellut olivat olleet jo yli 10 vuotta toimissaan. Tämän takia haastattelujen perusteella ei voi tehdä päätelmiä perehdyttämisen nykytilasta. Haastattelujen avulla saatiin kartoitettua opettajien mielipiteitä siitä, mitä perehdyttämisoppaan tulisi sisältää. Tulosten perusteella näyttää siltä, että perehdyttämisopaasta on käytännön hyötyä. Perehdyttämisopasta voidaan hyödyntää uusien työntekijöiden lisäksi myös opetuksessa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän Järvenpään Wärtsilänkadun toimipisteen puuosasto. Työn tuotoksellisena osana laadittiin henkilökunnan perehdyttämisopas Keuda Järvenpään puuseppäkouutukseen. Varsinaisen perehdyttämisopaan on tarkoitus toimia tukena sekä perehdyttäjälle että perehtyjälle. Lisäksi sen työturvallisuuteen liittyvää osioita on mahdollisuus hyödyntää myös opastettaessa opiskelijoita laitteiden käyttöön. Puuosaston perehdyttämisoppaaseen on koottuna tärkeimmät tiedot Keudasta työnantajana, Wärtsilänkadun toimipisteestä ja puuosastosta. Oppaassa esitellään Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän organisaatio sekä toiminnan tavoitteet ja lisäksi käydään läpi työsuhteen tärkeimpiä asioita.
Teoriaosiossa tutkittiin aiemmin julkaistun kirjallisen ja sähköisenmateriaalin kautta perehdyttämiseen olennaisesti liittyviä asioita: perehdyttämisen merkitystä, hyötyjä, rooleja ja käytäntöjä. Lisäksi käsiteltiin niitä työlainsäädännön osia, jotka liittyvät olennaisesti perehdyttämisen vaatimuksiin lain näkökulmasta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tämä toteutettiin haastattelemalla puuosaston nykyiset opettajat 3 henkilöä. Kuten työn loppupuolella todettiin, kaikki haastatellut olivat olleet jo yli 10 vuotta toimissaan. Tämän takia haastattelujen perusteella ei voi tehdä päätelmiä perehdyttämisen nykytilasta. Haastattelujen avulla saatiin kartoitettua opettajien mielipiteitä siitä, mitä perehdyttämisoppaan tulisi sisältää. Tulosten perusteella näyttää siltä, että perehdyttämisopaasta on käytännön hyötyä. Perehdyttämisopasta voidaan hyödyntää uusien työntekijöiden lisäksi myös opetuksessa.