Sosiaalinen media vaatemerkki Samujin kansainvälisessä markkinointiviestinnässä
Horsma, Kira (2012)
Horsma, Kira
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188720
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median hyödyntämistä Samujin kansainvälisen markkinointiviestinnän välineenä. Tutkimuksessa tarkastellaan, millainen on sosiaalisen median rooli yrityksen markkinoinnissa, sekä kuinka sosiaalisen median kanavia, kuten Facebookia, Twitteriä ja blogeja voidaan hyödyntää muotiyrityksen markkinointiviestinnässä.
Tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu kolmesta osasta: muotimarkkinoinnin erityispiirteistä, markkinointiviestinnän teoriasta sekä sosiaalisen median eri muodoista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui viisi henkilöä, jotka työnsä puolesta ovat tekemisissä muodin ja markkinointiviestinnän kanssa. Haastattelut toteutettiin helmi-huhtikuussa 2012.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalinen media on erittäin tärkeä osa muotiyrityksen markkinointiviestintää. Erityisesti näkyvyys muotiblogeissa on yrityksen kannalta tärkeää ja kannattavaa, sillä blogimarkkinoinnin kustannukset ovat vielä ainakin toistaiseksi edulliset siitä saatavaan näkyvyyteen verrattuna. Blogimarkkinoinnissa tulee kuitenkin ottaa huomioon yrityksen brändi ja tavoitteet. Yrityksen tulee noudattaa blogimarkkinoinnissa yrityksen markkinointistrategiaa ja valita yhteistyökumppanit niin, että ne vastaavat yrityksen arvoja.
Myös Facebookia pidettiin tutkimusjoukon keskuudessa kätevänä tapana viestiä yrityksen asiakkaille. Twitterin käyttö suomalaisissa yrityksissä paljastui vähäiseksi, mutta monet vastaajista kertoivat opettelevansa Twitterin käyttöä ja Twitterin käytön kuuluvan heidän työnkuvaansa. Ottaen huomioon Twitterin kansainvälisen käyttäjäkunnan se on yrityksen kannalta tärkeä kansainvälisen markkinointiviestinnän väline.
Tutkimustulosten ja teoriaosuuden perusteella Samujin markkinointiviestinnän kehittämisehdotuksiksi muodostuivat Twitter-tilin avaaminen, yritysblogin perustaminen kotisivujen yhteyteen sekä yhteistyön kehittäminen muotibloggaajien ja julkisuuden henkilöiden kanssa.
Tutkimuksen teoreettinen osuus koostuu kolmesta osasta: muotimarkkinoinnin erityispiirteistä, markkinointiviestinnän teoriasta sekä sosiaalisen median eri muodoista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastatteluun osallistui viisi henkilöä, jotka työnsä puolesta ovat tekemisissä muodin ja markkinointiviestinnän kanssa. Haastattelut toteutettiin helmi-huhtikuussa 2012.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalinen media on erittäin tärkeä osa muotiyrityksen markkinointiviestintää. Erityisesti näkyvyys muotiblogeissa on yrityksen kannalta tärkeää ja kannattavaa, sillä blogimarkkinoinnin kustannukset ovat vielä ainakin toistaiseksi edulliset siitä saatavaan näkyvyyteen verrattuna. Blogimarkkinoinnissa tulee kuitenkin ottaa huomioon yrityksen brändi ja tavoitteet. Yrityksen tulee noudattaa blogimarkkinoinnissa yrityksen markkinointistrategiaa ja valita yhteistyökumppanit niin, että ne vastaavat yrityksen arvoja.
Myös Facebookia pidettiin tutkimusjoukon keskuudessa kätevänä tapana viestiä yrityksen asiakkaille. Twitterin käyttö suomalaisissa yrityksissä paljastui vähäiseksi, mutta monet vastaajista kertoivat opettelevansa Twitterin käyttöä ja Twitterin käytön kuuluvan heidän työnkuvaansa. Ottaen huomioon Twitterin kansainvälisen käyttäjäkunnan se on yrityksen kannalta tärkeä kansainvälisen markkinointiviestinnän väline.
Tutkimustulosten ja teoriaosuuden perusteella Samujin markkinointiviestinnän kehittämisehdotuksiksi muodostuivat Twitter-tilin avaaminen, yritysblogin perustaminen kotisivujen yhteyteen sekä yhteistyön kehittäminen muotibloggaajien ja julkisuuden henkilöiden kanssa.