Lootusasentoon : Eli miten hot jooga -salille luotiin visuaalinen identiteetti
Mustonen, Aleksi (2012)
Mustonen, Aleksi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188712
Tiivistelmä
Toteutin opinnäytetyönäni visuaalisen identiteetin hot jooga -salille, jonka on tarkoitus käynnistää liiketoimintansa alkuvuodesta 2013. Tikkurilaan avattava yritys halusi ilmeellään erottua kanssakilpailijoistaan, sekä pyrkiä saavuttamaan markkinaetua visuaalisen identiteetttinsä avulla.
Tavoitteenani oli toteuttaa kattava ja hyvin hallittu identiteetti, jolla pyritään löytämään yrityksen persoona ja sielu. Kokonaisuudessaan projekti käsitti mm. yrityksen nimen ideoinnin, liiketunnuksen suunnittelun sekä markkinointiviestinnän graafisten elementtien suunnittelun.
Opinnäytetyössäni varsinaisena tutkimusteemana nousee esille visuaalisten ratkaisujen merkitys lanseerattaessa täysin uudenlaista tuotetta markkinoille. Pyrin työssäni selvittämään, kuinka paljon kyseisen alan visuaalisessa viestinnässä on kannattavaa noudattaa perinteitä, ja kuinka uusia ratkaisuja voidaan jalkauttaa jokapäiväiseen käyttöön. Painotin myös sosiaalisten medioiden tärkeyttä ja niiden oikeaoppista hyödyntämistä markkinointikanavana niin, ettei aloittavan yrityksen tarvitsisi investoida perinteisiin, kalliisiin medioihin.
Yritysilmeenluontiprosessin lopputuloksensa onnistuin luomaan rationaalisesti perustellun, tilaajan toiveita noudattavan visuaalisen kokonaisuuden, jonka kehitysprosessi kulki vakaasti omaan ammattitaitooni nojaten. Lopputuloksessa on lisäksi onnistuneesti huomioitu liiketoiminta-alan perinteet, sekä kokonaisuuden skaalautuvuus myös tulevaisuuden tarpeisiin.
Tavoitteenani oli toteuttaa kattava ja hyvin hallittu identiteetti, jolla pyritään löytämään yrityksen persoona ja sielu. Kokonaisuudessaan projekti käsitti mm. yrityksen nimen ideoinnin, liiketunnuksen suunnittelun sekä markkinointiviestinnän graafisten elementtien suunnittelun.
Opinnäytetyössäni varsinaisena tutkimusteemana nousee esille visuaalisten ratkaisujen merkitys lanseerattaessa täysin uudenlaista tuotetta markkinoille. Pyrin työssäni selvittämään, kuinka paljon kyseisen alan visuaalisessa viestinnässä on kannattavaa noudattaa perinteitä, ja kuinka uusia ratkaisuja voidaan jalkauttaa jokapäiväiseen käyttöön. Painotin myös sosiaalisten medioiden tärkeyttä ja niiden oikeaoppista hyödyntämistä markkinointikanavana niin, ettei aloittavan yrityksen tarvitsisi investoida perinteisiin, kalliisiin medioihin.
Yritysilmeenluontiprosessin lopputuloksensa onnistuin luomaan rationaalisesti perustellun, tilaajan toiveita noudattavan visuaalisen kokonaisuuden, jonka kehitysprosessi kulki vakaasti omaan ammattitaitooni nojaten. Lopputuloksessa on lisäksi onnistuneesti huomioitu liiketoiminta-alan perinteet, sekä kokonaisuuden skaalautuvuus myös tulevaisuuden tarpeisiin.