Turvallisuusluokan 3 ydinpolttoaineen käsittelyjärjestelmän sähkö- ja automaatio-osuuksien kelpoistus
Yli-Nikkilä, Leena (2012)
Yli-Nikkilä, Leena
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205188705
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia Teollisuuden Voima Oy:n turvallisuusluokan 3 ydinpolttoaineen käsittelyjärjestelmän sähkö- ja automaatio-osuuksien kelpoistusta Olkiluoto 3 (OL3) ydinvoimalaitokselle, jota rakentaa Areva-Siemensin konsortio. Tarkoituksena oli tutkia kelpoistuksessa noudatettavia YVL-ohjeita, standardeja ja niiden vaatimuksia. Työssä perehdyttiin standardien vaatimuksiin, jotka kohdistuvat polttoaineen siirtokoneen vaatimusmäärittelyyn, kelpoistussuunnitelmaan ja itse kelpoistamiseen. Kelpoistuksen taso riippuu laitteen turvallisuusluokasta. Tässä laitteistossa vaatimukset määräytyvät turvallisuusluokan 3 (TL 3) mukaisesti. Tarkoituksena oli luoda kelpoistussuunnitelma ydinvoimalaitoksen ydinpolttoaineen siirtokoneen kelpoistamiseksi.
Aineistona opinnäytetyössä käytettiin Säteilyturvakeskuksen (STUK) YVL-ohjeita, IEC-standardeja, SFS-EN-standardeja, KTA-standardeja, koneturvallisuusdirektiiviä, sähkötyöturvallisuusstandardeja, sähköturvallisuuslakeja ja -asetuksia, kauppa- ja teollisuusministeriön (KTM) päätöksiä, turvallisuus- ja kemikaaliviraston (TUKES) ohjeita, sähköturvallisuuskeskuksen laatimia materiaaleja, Suomen sähkö- ja elektroniikka-alan kansallisen standardisoimisjärjestön (SESKO) materiaaleja sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Lisäksi käytettiin polttoaineen siirtokoneeseen liittyviä Areva-Siemensin toimittamia dokumentteja.
Työssä saatiin selville yleiset noudatettavat asiat kelpoistuksessa ja niiden perusteella laadittiin tarvittava luettelo dokumentaatiosta kelpoistusta varten. Työssä käsiteltiin vain turvallisuusluokan 3 (TL3) polttoaineen siirtokoneen sähkö- ja automaatiojärjestelmiä järjestelmätasolla. Kelpoistuksen osalta keskityttiin sähköosuuteen ja automaation osuuteen. Ohjelmistot ja ohjelmoitavat logiikat sekä niiden kelpoistus rajattiin työn ulkopuolelle. Mekaanisten laitteiden ja pneumatiikan ja ympäristöolosuhteisiin kelpoistaminen rajattiin työn ulkopuolelle. Tässä työssä ei myöskään tutkittu koneturvallisuusdirektiiviin liittyvää riskienarviointia ja turvallisuusnäkökohtia.
Aineistona opinnäytetyössä käytettiin Säteilyturvakeskuksen (STUK) YVL-ohjeita, IEC-standardeja, SFS-EN-standardeja, KTA-standardeja, koneturvallisuusdirektiiviä, sähkötyöturvallisuusstandardeja, sähköturvallisuuslakeja ja -asetuksia, kauppa- ja teollisuusministeriön (KTM) päätöksiä, turvallisuus- ja kemikaaliviraston (TUKES) ohjeita, sähköturvallisuuskeskuksen laatimia materiaaleja, Suomen sähkö- ja elektroniikka-alan kansallisen standardisoimisjärjestön (SESKO) materiaaleja sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Lisäksi käytettiin polttoaineen siirtokoneeseen liittyviä Areva-Siemensin toimittamia dokumentteja.
Työssä saatiin selville yleiset noudatettavat asiat kelpoistuksessa ja niiden perusteella laadittiin tarvittava luettelo dokumentaatiosta kelpoistusta varten. Työssä käsiteltiin vain turvallisuusluokan 3 (TL3) polttoaineen siirtokoneen sähkö- ja automaatiojärjestelmiä järjestelmätasolla. Kelpoistuksen osalta keskityttiin sähköosuuteen ja automaation osuuteen. Ohjelmistot ja ohjelmoitavat logiikat sekä niiden kelpoistus rajattiin työn ulkopuolelle. Mekaanisten laitteiden ja pneumatiikan ja ympäristöolosuhteisiin kelpoistaminen rajattiin työn ulkopuolelle. Tässä työssä ei myöskään tutkittu koneturvallisuusdirektiiviin liittyvää riskienarviointia ja turvallisuusnäkökohtia.