Kraven på elektronisk ruttplanering för finskflaggade fartyg
Kauppi, Alexandra (2012)
Kauppi, Alexandra
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178665
Tiivistelmä
ECDIS-systemet (Electronic Chart Display and Information System) blir obligatoriskt stegvis år 2012-2018 på alla fartyg med undantag av de allra minsta fartygen. I praktiken betyder det att även ruttplanering sker huvudsakligen utan papperssjökort i fortsättningen. Ändamålet med den här forskningen är att utreda vilka uppgifter och egenskaper en ruttplan och speciellt en elektronisk ruttplan skall innehålla på ett finskt fartyg, för att planen uppfyller alla internationella och nationella krav på ruttplanering.
Det här examensarbetet är ett beställningsarbete av Aboa Mare och avsikten med arbetet är att fungera som läromedel i utbildning vid Aboa Mare. Arbetet baserar sig mestadels på litteraturundersökning, där det först kartläggs och därefter forskas och jämförs gällande lagar, föreskrifter och rekommendationer i ruttplanering. Resultatet av litteraturundersökningen kompletteras med ett sakkunnigutlåtande från Trafiksäkerhetsverket. På basen av forskningsresultat genomförs en modell för en ECDIS-baserad ruttplan för ett finskt fartyg.
Finska fartyg skall följa nationell lagstiftning i sin ruttplanering. Undersökningen visar att den nationella lagstiftningen inom ruttplanering baserar sig på internationella krav, fastän den är för några delar bredare och noggrannare än de internationella kraven. Den nationella lagstiftningen inom ruttplanering består av flera lagar och föreskrifter, varav Trafiksäkerhetsverkets föreskrift om ruttplanering på fartyg, som trädde i kraft den 1 oktober 2011 kan anses vara den viktigaste. ECDIS-navigointijärjestelmä (Electronic Chart Display and Information System) muuttuu pakolliseksi vaiheittain vuosina 2012-2018 kaikilla aluksilla, aivan pienimpiä aluksia lukuun ottamatta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että myös reittisuunnittelu tapahtuu jatkossa pääosin ilman painettuja merikarttoja. Tämän tutkimuksen päämääränä on selvittää mitä tietoja ja ominaisuuksia reittisuunnitelman, erityisesti elektronisen reittisuunnitelman tulee suomalaisella aluksella sisältää, jotta suunnitelma täyttää kaikki sille asetetut kansainväliset ja kansalliset vaatimukset.
Tämä opinnäytetyö on Aboa Maren tilaustyö ja sen on tarkoitus toimia opetusmateriaalina Aboa Maren antamassa koulutuksessa. Työ perustuu pääosin kirjallisuustutkimukseen, jossa aluksi kartoitetaan ja sen jälkeen tutkitaan sekä vertaillaan voimassa olevia reittisuunnitteluun liittyviä lakeja, määräyksiä ja suosituksia. Kirjallisuustutkimuksesta saatuja tuloksia täydennetään Liikenteen turvallisuusviraston asiantuntijalausunnolla. Tutkimuksesta saatavien tulosten pohjalta luodaan malli ECDIS-pohjaisesta reittisuunnitelmasta suomalaiselle alukselle.
Suomalaisen aluksen on seurattava reittisuunnittelussaan kansallista lainsäädäntöä. Tutkimus osoittaa, että alusten reittisuunnittelua koskeva kansallinen lainsäädäntö pohjautuu kansainvälisiin vaatimuksiin, vaikkakin se on joiltain osin kansainvälisiä vaatimuksia laajempi ja tarkempi. Kansallinen lainsäädäntö reittisuunnittelusta jakautuu useampaan lakiin ja määräykseen, joista tärkeimpänä voisi pitää 1.10.2011 voimaan astunutta Liikenteen turvallisuusviraston antamaa määräystä alusten reittisuunnittelusta. ECDIS (Electronic Chart Display and Information System) will become compulsory on board all vessels, excluding the smallest ones step by step between years 2012-2018. Virtually this means that also voyage planning is being done mostly without paper charts. The goal of this study is to find out what kind of information and properties have to be included in a voyage plan, especially in an electronic voyage plan on board a Finnish vessel in order to meet all the international and national requirements.
This bachelor’s thesis is ordered by Aboa Mare and it is meant to be used as educational material in education arranged by Aboa Mare. This thesis is mostly based on literature research, first surveying and then researching and comparing valid laws, decrees and guidelines concerning voyage planning. The results of the literature research are being complemented by expert opinions of the Finnish Transport Safety Agency. A model of an ECDIS-based voyage plan for a Finnish vessel is being made basing on the results of this study.
A Finnish vessel has to follow national legislation in voyage planning. This research indicates that the national legislation of voyage planning, although partially more comprehensive and detailed, is based on international requirements. The national legislation of voyage planning is divided in several different laws and decrees. The Finnish Transport Safety Agency decree on voyage planning on board vessels which came into force 1st October 2011 could be considered as the most important of them.
Det här examensarbetet är ett beställningsarbete av Aboa Mare och avsikten med arbetet är att fungera som läromedel i utbildning vid Aboa Mare. Arbetet baserar sig mestadels på litteraturundersökning, där det först kartläggs och därefter forskas och jämförs gällande lagar, föreskrifter och rekommendationer i ruttplanering. Resultatet av litteraturundersökningen kompletteras med ett sakkunnigutlåtande från Trafiksäkerhetsverket. På basen av forskningsresultat genomförs en modell för en ECDIS-baserad ruttplan för ett finskt fartyg.
Finska fartyg skall följa nationell lagstiftning i sin ruttplanering. Undersökningen visar att den nationella lagstiftningen inom ruttplanering baserar sig på internationella krav, fastän den är för några delar bredare och noggrannare än de internationella kraven. Den nationella lagstiftningen inom ruttplanering består av flera lagar och föreskrifter, varav Trafiksäkerhetsverkets föreskrift om ruttplanering på fartyg, som trädde i kraft den 1 oktober 2011 kan anses vara den viktigaste.
Tämä opinnäytetyö on Aboa Maren tilaustyö ja sen on tarkoitus toimia opetusmateriaalina Aboa Maren antamassa koulutuksessa. Työ perustuu pääosin kirjallisuustutkimukseen, jossa aluksi kartoitetaan ja sen jälkeen tutkitaan sekä vertaillaan voimassa olevia reittisuunnitteluun liittyviä lakeja, määräyksiä ja suosituksia. Kirjallisuustutkimuksesta saatuja tuloksia täydennetään Liikenteen turvallisuusviraston asiantuntijalausunnolla. Tutkimuksesta saatavien tulosten pohjalta luodaan malli ECDIS-pohjaisesta reittisuunnitelmasta suomalaiselle alukselle.
Suomalaisen aluksen on seurattava reittisuunnittelussaan kansallista lainsäädäntöä. Tutkimus osoittaa, että alusten reittisuunnittelua koskeva kansallinen lainsäädäntö pohjautuu kansainvälisiin vaatimuksiin, vaikkakin se on joiltain osin kansainvälisiä vaatimuksia laajempi ja tarkempi. Kansallinen lainsäädäntö reittisuunnittelusta jakautuu useampaan lakiin ja määräykseen, joista tärkeimpänä voisi pitää 1.10.2011 voimaan astunutta Liikenteen turvallisuusviraston antamaa määräystä alusten reittisuunnittelusta.
This bachelor’s thesis is ordered by Aboa Mare and it is meant to be used as educational material in education arranged by Aboa Mare. This thesis is mostly based on literature research, first surveying and then researching and comparing valid laws, decrees and guidelines concerning voyage planning. The results of the literature research are being complemented by expert opinions of the Finnish Transport Safety Agency. A model of an ECDIS-based voyage plan for a Finnish vessel is being made basing on the results of this study.
A Finnish vessel has to follow national legislation in voyage planning. This research indicates that the national legislation of voyage planning, although partially more comprehensive and detailed, is based on international requirements. The national legislation of voyage planning is divided in several different laws and decrees. The Finnish Transport Safety Agency decree on voyage planning on board vessels which came into force 1st October 2011 could be considered as the most important of them.