BidGate-verkkopalvelun käyttö yksityisellä terveydenhuoltosektorilla : teleoperaattoripalveluiden hankinnat
Kraemer, Juhana (2012)
Kraemer, Juhana
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178658
Tiivistelmä
Yritysten tietoliikennepalveluiden hankintoihin sekä kilpailutuksiin käytetään vuosittain merkittävä määrä työaikaa. Lisäksi tietoliikennekonsulteille maksetaan merkittäviä summia rahaa näiden toimenpiteiden hoitamiseksi. Syynä tähän on teleoperaattoripalveluiden monimuotoiset hinnoittelutavat sekä hankalasti ymmärrettävät palvelukokonaisuudet, jotka tekevät palveluntarjoajien omatoimisesta kilpailuttamisesta haastavaa ja tarjousten vertailusta lähes mahdotonta. Tässä työssä selvitettiin sähköisen BidGate-kilpailutusjärjestelmän soveltuvuutta yksityiselle terveydenhuoltosektorille. BidGate on uusi yrityksille ja julkishallinnolle tarkoitettu verkkopalvelu teleoperaattoripalveluiden sähköiseen kilpailuttamisen sekä tarjousten vertailuun.
Työssä käytiin läpi lyhyesti yksityisen terveydenhuoltosektorin tilannetta vuoden 2007-2008 tilastoihin perustuen, lyhyt tietoliikennetekniikan historia sekä esiteltiin uusi BidGate-verkkopalvelu ja nykypäivän puhe- ja dataratkaisut, joita yritykset käyttävät. Julkisen terveydenhuollon lisäksi Suomessa on yksityisiä terveydenhuollon palveluntuottajia, joihin kuuluu yrityksiä, järjestöjä sekä yksittäiset henkilöt. Tämä tutkimustyö keskittyi yrityksiin, muut tahot rajattiin työn ulkopuolelle. Työ toteutettiin tutkimustyönä ja sen osana tehtiin myös verkkokysely kymmenelle suurimmalle yksityisen terveydenhuoltosektorin yritykselle, jossa selvitettiin yritysten menetelmiä toteuttaa teleoperaattoripalveluiden ja mahdolliset kilpailutukset. Alun teoriaosuuden lisäksi työssä pohdittiin lopuksi BidGate-verkkopalvelun mahdollisuuksia ja soveltuvuutta yksityisellä terveydenhuoltosektorilla.
Kyselyn tuloksia analysoimalla ja tietoliikennetekniikan palveluita tarkastelemalla BidGate-palvelu näyttäisi soveltuvan erinomaisesti myös yksityisen terveydenhuoltopuolen yrityksille. BidGate tehostaa, nopeuttaa ja yksinkertaistaa merkittävästi koko hankintaprosessia (tarjouspyynnön laatiminen, tarjouspyyntöjen lähettäminen, tarjousten vertailu) karsii inhimilliset virheet sekä mahdollistaa merkittävät kustannussäästöt. BidGate antaa myös mahdollisuuden tietoliikennepalveluiden ylläpitoon, mutta tällaiselle ominaisuudelle ei tällä hetkellä yrityksillä ole ollut suurta kysyntää.
BidGate-kilpailutusjärjestelmän kilpailutusprosesseja ja työnkulkuja on mahdollista laajentaa palvelemaan myös muiden toimialojen palveluiden kilpailuttamishankkeita. Näitä toimialoja ovat esimerkiksi työterveys-, vakuutus-, siivous -ja turvapalvelut. BidGate palvelu tarjoaa jatkossa kilpailutuspalveluita myös kuluttajille sekä julkishankintasektorille. BidGate –palvelu on tarkoitus lanseerata kansainväliseksi palveluksi vuoden 2012 lopulla.
Työssä käytiin läpi lyhyesti yksityisen terveydenhuoltosektorin tilannetta vuoden 2007-2008 tilastoihin perustuen, lyhyt tietoliikennetekniikan historia sekä esiteltiin uusi BidGate-verkkopalvelu ja nykypäivän puhe- ja dataratkaisut, joita yritykset käyttävät. Julkisen terveydenhuollon lisäksi Suomessa on yksityisiä terveydenhuollon palveluntuottajia, joihin kuuluu yrityksiä, järjestöjä sekä yksittäiset henkilöt. Tämä tutkimustyö keskittyi yrityksiin, muut tahot rajattiin työn ulkopuolelle. Työ toteutettiin tutkimustyönä ja sen osana tehtiin myös verkkokysely kymmenelle suurimmalle yksityisen terveydenhuoltosektorin yritykselle, jossa selvitettiin yritysten menetelmiä toteuttaa teleoperaattoripalveluiden ja mahdolliset kilpailutukset. Alun teoriaosuuden lisäksi työssä pohdittiin lopuksi BidGate-verkkopalvelun mahdollisuuksia ja soveltuvuutta yksityisellä terveydenhuoltosektorilla.
Kyselyn tuloksia analysoimalla ja tietoliikennetekniikan palveluita tarkastelemalla BidGate-palvelu näyttäisi soveltuvan erinomaisesti myös yksityisen terveydenhuoltopuolen yrityksille. BidGate tehostaa, nopeuttaa ja yksinkertaistaa merkittävästi koko hankintaprosessia (tarjouspyynnön laatiminen, tarjouspyyntöjen lähettäminen, tarjousten vertailu) karsii inhimilliset virheet sekä mahdollistaa merkittävät kustannussäästöt. BidGate antaa myös mahdollisuuden tietoliikennepalveluiden ylläpitoon, mutta tällaiselle ominaisuudelle ei tällä hetkellä yrityksillä ole ollut suurta kysyntää.
BidGate-kilpailutusjärjestelmän kilpailutusprosesseja ja työnkulkuja on mahdollista laajentaa palvelemaan myös muiden toimialojen palveluiden kilpailuttamishankkeita. Näitä toimialoja ovat esimerkiksi työterveys-, vakuutus-, siivous -ja turvapalvelut. BidGate palvelu tarjoaa jatkossa kilpailutuspalveluita myös kuluttajille sekä julkishankintasektorille. BidGate –palvelu on tarkoitus lanseerata kansainväliseksi palveluksi vuoden 2012 lopulla.