It's never too late : Oppimisen haasteet huomioon vankeustuomion aikana
Poutala, Pirjo (2012)
Poutala, Pirjo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205178642
Tiivistelmä
Tämä raportti on Oppimisvaikeuksista vapaaksi hankkeessa (Oppiva) kehittämämme asiakas-työmuodon kuvaus toimintamalliehdotuksineen. Oppiva-hanke toteutettiin vuosina 2007 – 2011. Hankkeen tavoitteena oli selvittää vankien ja yhdyskuntaseuraamusasiakkaiden oppimisvaikeuksia sekä rakentaa heille oppimisvaikeudet huomioivia kuntoutuspolkuja rangaistusajasta vapauteen. Oppiva-hankkeessa kehitettiin ja kokeiltiin useita asiakasrekrytointi- sekä työskentelytapoja. Tämän raportin avulla on nostettu yksi näistä työmuodoista tarkempaan tarkasteluun.
Raportti koostuu kolmesta eri työvaiheesta.
Ensimmäisessä vaiheessa kuvataan vankeustuomion aikana aloitetun uudenlaisen oppimisvaikeuksien havainnointi- ja asiakastyömuodon kehittämisprosessi. Toisessa vaiheessa samaa kehittämisprosessia tarkastellaan dokumentoidun tiedon perusteella. Asiakasprosessien etenemisen vaiheiden tarkastelussa hyödynnetään kolmea eri asiakasrekisteriä. Raportin kolmannessa vaiheessa tuotetaan edellisten työvaiheiden kautta saatujen havaintojen ja kokemusten avulla toimintamalliehdotuksia rikosseuraamusalan toimijoille vankeustuomion aikaiseen oppimisvaikeuksien huomiointiin.
Kehitetty oppimisvaikeuksien havainnointi- ja asiakastyömuoto oli joustava ja liikkuva jatkumotyöskentelymalli, jossa tiedonkulku nousi tärkeään rooliin. Viidenkymmenen eri asiakkaan asiakasprosessin tarkastelun kautta havaittiin, että oppimisvaikeudet vaikuttavat arjessa selviytymiseen, ne eivät liity vain opiskeluun tai työhön.
Rikosseuraamusalalla tulisi ottaa vangin oppimisen haasteet huomioon rangaistuksen alkuvaiheesta aina vapautumiseen asti. Oppimisen haasteiden riittävä huomioon ottaminen asiakastyössä vaatii organisaatiolta osaavaa henkilöstöä, hyvää tiedonkulkua sekä hyviä yhteistyöverkostoja.
Raportti koostuu kolmesta eri työvaiheesta.
Ensimmäisessä vaiheessa kuvataan vankeustuomion aikana aloitetun uudenlaisen oppimisvaikeuksien havainnointi- ja asiakastyömuodon kehittämisprosessi. Toisessa vaiheessa samaa kehittämisprosessia tarkastellaan dokumentoidun tiedon perusteella. Asiakasprosessien etenemisen vaiheiden tarkastelussa hyödynnetään kolmea eri asiakasrekisteriä. Raportin kolmannessa vaiheessa tuotetaan edellisten työvaiheiden kautta saatujen havaintojen ja kokemusten avulla toimintamalliehdotuksia rikosseuraamusalan toimijoille vankeustuomion aikaiseen oppimisvaikeuksien huomiointiin.
Kehitetty oppimisvaikeuksien havainnointi- ja asiakastyömuoto oli joustava ja liikkuva jatkumotyöskentelymalli, jossa tiedonkulku nousi tärkeään rooliin. Viidenkymmenen eri asiakkaan asiakasprosessin tarkastelun kautta havaittiin, että oppimisvaikeudet vaikuttavat arjessa selviytymiseen, ne eivät liity vain opiskeluun tai työhön.
Rikosseuraamusalalla tulisi ottaa vangin oppimisen haasteet huomioon rangaistuksen alkuvaiheesta aina vapautumiseen asti. Oppimisen haasteiden riittävä huomioon ottaminen asiakastyössä vaatii organisaatiolta osaavaa henkilöstöä, hyvää tiedonkulkua sekä hyviä yhteistyöverkostoja.