Kuopion Tilakeskuksen tilapalveluiden laadun kehittäminen
Nykänen, Joonas (2012)
Nykänen, Joonas
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168604
Tiivistelmä
Kaupungit keskittävät usein tilahallintatoiminnan tilayksiköille, jotka myös vuokraavat rakennuksia markkinoilta ja perivät vuokraa tilojen käyttäjiltä osana sisäisten vuokrien järjestelmää. Kuopion kaupungin Tilakeskus hallinnoi kunnan omistamia kiinteistöjä. Opinnäytetyön oli toiminnallinen kehitystyö ja sen tarkoituksena oli kehittää Kuopion kaupungin Tilakeskuksen tilapalvelujen laatua toimitilojen käyttäjien näkökulmasta.
Laadun kehittämistä varten toteutettiin asiakastyytyväisyyskysely Internetissä Digium-ohjelmiston avulla, ja siihen vastasi 158 henkilöä. Linkki kyselyyn laitettiin Kuopion kaupungin intranetin etusivulle, ja linkkiä lähetettiin myös sähköpostitse. Työ oli ajankohtainen, sillä asiakastyytyväisyyskyselyn avulla Tilakeskus hoitaa työntekijöiden tulospalkkauksen. Lisäksi tiedettiin, että käyttäjäpalveluiden osalta vuodelle 2012 on tulossa muutos, jossa käyttäjäpalvelut laskutetaan kiinteistöjenvuokrasta erillään, mutta muut ylläpitopalvelut kuuluvat yhä vuokraan, joten samalla selvitettiin käyttäjäpalvelutarpeita.
Kyselyn tuloksena saatiin kattavaa tietoa asiakastyytyväisyydestä, käyttäjäpalveluista ja mahdollisuudesta kehittää palveluiden laatua. Kyselystä saadun palautteen mukaan kiinteistöjen vuokrat olivat joidenkin mielestä korkeita ja käyttäjäpalveluiden tarve suuri, joten kysely antoi tietoa tulevia käyttäjäpalvelusopimuksia varten.
Tutkimus on luotettava, koska metodeina käytettiin sekä kyselylomaketta että omaa havainnointia ja vastaajilla oli mahdollisuus parantaa heihin kohdistuvaa palvelua. Saatua tietoa voidaan hyödyntää myöhemmin mm. ottamalla uusi käyttäjäpalvelusopimusmalli käyttöön vuonna 2012, kun käyttäjien kanssa on neuvoteltu ja kuntayhtymäliikelaitoksen toiminta käynnistetty lopullisesti. Lisäksi samaa asiakastyytyväisyyskyselyä voidaan hyödyntää uudelleen vertailemalla tuloksia keskenään sekä käyttää kyselyä tulospalkkioiden maksamista varten myös jatkossa.
Laadun kehittämistä varten toteutettiin asiakastyytyväisyyskysely Internetissä Digium-ohjelmiston avulla, ja siihen vastasi 158 henkilöä. Linkki kyselyyn laitettiin Kuopion kaupungin intranetin etusivulle, ja linkkiä lähetettiin myös sähköpostitse. Työ oli ajankohtainen, sillä asiakastyytyväisyyskyselyn avulla Tilakeskus hoitaa työntekijöiden tulospalkkauksen. Lisäksi tiedettiin, että käyttäjäpalveluiden osalta vuodelle 2012 on tulossa muutos, jossa käyttäjäpalvelut laskutetaan kiinteistöjenvuokrasta erillään, mutta muut ylläpitopalvelut kuuluvat yhä vuokraan, joten samalla selvitettiin käyttäjäpalvelutarpeita.
Kyselyn tuloksena saatiin kattavaa tietoa asiakastyytyväisyydestä, käyttäjäpalveluista ja mahdollisuudesta kehittää palveluiden laatua. Kyselystä saadun palautteen mukaan kiinteistöjen vuokrat olivat joidenkin mielestä korkeita ja käyttäjäpalveluiden tarve suuri, joten kysely antoi tietoa tulevia käyttäjäpalvelusopimuksia varten.
Tutkimus on luotettava, koska metodeina käytettiin sekä kyselylomaketta että omaa havainnointia ja vastaajilla oli mahdollisuus parantaa heihin kohdistuvaa palvelua. Saatua tietoa voidaan hyödyntää myöhemmin mm. ottamalla uusi käyttäjäpalvelusopimusmalli käyttöön vuonna 2012, kun käyttäjien kanssa on neuvoteltu ja kuntayhtymäliikelaitoksen toiminta käynnistetty lopullisesti. Lisäksi samaa asiakastyytyväisyyskyselyä voidaan hyödyntää uudelleen vertailemalla tuloksia keskenään sekä käyttää kyselyä tulospalkkioiden maksamista varten myös jatkossa.