Kosmetiikkamyyjän opas : miten myyn kosmetiikkaa paremmin?
Eronen, Susanna (2012)
Eronen, Susanna
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168541
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyöni on opas kosmetiikkamyyjille myymälämyyntiin painottuen. Opas on suunnattu kaikille aloitteleville sekä kosmetiikka-alalla jo kauemmin toimineille kosmetiikkamyyjille. Oppaan tarkoitus on innostaa, kehittää ja opastaa kosmetiikan parissa työskenteleviä myyjiä. Opas on tiivis ja informatiivinen myyntityöhön ja asiakaspalveluun paneutuva kokonaisuus.
Opinnäytetyössä tarkastellaan myyntityön perusperiaatteita, myyntiprosessia ja erinomaisen asiakaspalvelun perusperiaatteita, ja mistä tekijöistä ne koostuvat. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan yleisesti teoriaa brändistä, joka on myös asiakkaan ostopäätökseen merkittävästi vaikuttava tekijä.
Teoriaosuus käsittelee myyntityötä pääpiirteittäin, myyntiprosessia ja sen vaiheita. Myyntiprosessiin kuuluu useita vaiheita: asiakkaan huomioimisesta tarvekartoitukseen, myyntikeskusteluun, lisämyyntiin sekä kaupan päättämiseen. Myyntiprosessin vaiheita tarkastellaan seikkaperäisesti kosmetiikkamyyntiin suhteuttaen, sillä myyjän tulee ymmärtää myyntiprosessin eri vaiheet. Osaava asiakaspalvelu kuuluu aina myyntityöhön. Teoriaosuudessa käsitellään lisäksi asiakaspalvelutapahtuman vaiheita, ja mitä taitavaan asiakaspalveluun kuuluu.
Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan sitä, mitä asiakas toivoo ja odottaa ammattitaitoiselta asiakaspalvelijalta. Huippumyyjän ominaisuuksia käsitellään pääpiirteittäin, ja siitä, kuinka huippumyyjäksi kehitytään. Jokaisella myyjällä on mahdollisuus kehittyä ja tulla huippumyyjäksi.
Opinnäytetyön loppuosassa käsitellään pääpiirteittäin yleistä teoriaa brändistä, joka on usein asiakkaan ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Viimeisessä luvussa tarkastellaan kosmetiikka- markkinoita tilastojen valossa. Perusmyyntitilastojen tietous on myyjälle hyödyllistä myyntityössä, sillä sitä voidaan käyttää esimerkiksi myyntipuheessa. Tilastot antavat myös myyjälle tietoa kosmetiikan markkinoista ja vallitsevista trendeistä kosmetiikka-alalla.
Opinnäytetyössä tarkastellaan myyntityön perusperiaatteita, myyntiprosessia ja erinomaisen asiakaspalvelun perusperiaatteita, ja mistä tekijöistä ne koostuvat. Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan yleisesti teoriaa brändistä, joka on myös asiakkaan ostopäätökseen merkittävästi vaikuttava tekijä.
Teoriaosuus käsittelee myyntityötä pääpiirteittäin, myyntiprosessia ja sen vaiheita. Myyntiprosessiin kuuluu useita vaiheita: asiakkaan huomioimisesta tarvekartoitukseen, myyntikeskusteluun, lisämyyntiin sekä kaupan päättämiseen. Myyntiprosessin vaiheita tarkastellaan seikkaperäisesti kosmetiikkamyyntiin suhteuttaen, sillä myyjän tulee ymmärtää myyntiprosessin eri vaiheet. Osaava asiakaspalvelu kuuluu aina myyntityöhön. Teoriaosuudessa käsitellään lisäksi asiakaspalvelutapahtuman vaiheita, ja mitä taitavaan asiakaspalveluun kuuluu.
Lisäksi opinnäytetyössä tarkastellaan sitä, mitä asiakas toivoo ja odottaa ammattitaitoiselta asiakaspalvelijalta. Huippumyyjän ominaisuuksia käsitellään pääpiirteittäin, ja siitä, kuinka huippumyyjäksi kehitytään. Jokaisella myyjällä on mahdollisuus kehittyä ja tulla huippumyyjäksi.
Opinnäytetyön loppuosassa käsitellään pääpiirteittäin yleistä teoriaa brändistä, joka on usein asiakkaan ostopäätökseen vaikuttava tekijä. Viimeisessä luvussa tarkastellaan kosmetiikka- markkinoita tilastojen valossa. Perusmyyntitilastojen tietous on myyjälle hyödyllistä myyntityössä, sillä sitä voidaan käyttää esimerkiksi myyntipuheessa. Tilastot antavat myös myyjälle tietoa kosmetiikan markkinoista ja vallitsevista trendeistä kosmetiikka-alalla.