Kilpailuetu : Tutkimus kolmen ravintolan kilpailuedusta
Vähäkangas, Petri (2012)
Vähäkangas, Petri
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168536
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on tutkia, miksi jotkut ravintolat menestyvät. Jokainen ravintola toimii kilpaillussa ympäristössä, siksi tässä työssä menestystekijöitä tarkastellaan kilpailuedun näkökulmasta. Ravintola on saavuttanut kilpailuetua kun se kykenee tarjoamaan ainutlaatuista arvoa asiakkailleen, tehden keskimääräistä parempaa tulosta.
Ravintola voi valita strategiakseen kustannusjohtajuuden tai erilaistumisen. Suhteessa kilpailijoihinsa ravintola voi asemoitua toimintojen erinomaisuuden, asiakasherkkyyden tai tuotejohtajuuden näkökulmasta. Parhaimmillaan ravintola kykenee valitsemaan itselleen hyvän kilpailijan, joka tukee ravintolan toimintaa.
Ravintolan toiminta koostuu lukemattomista eri toiminnoista, joita voidaan tarkastella arvoketjumallin avulla. Kilpailuetua saavuttaakseen toiminnot voidaan tehdä erilailla, tai palvelu voidaan tuottaa erilaisilla toiminnoilla kuin kilpailijat. Tässä tutkimuksessa arvoketjumallia käytettiin yrityksen sisäisten toimintojen tarkastelemiseen.
Työn kolmantena teemana tutkittiin asiakaskokemuksen vaikutusta kilpailuedun muodostumiseen. Asiakaskokemukseen vaikuttavat asiakkaan saamat hyödyt, jotka voidaan jakaa käytännöllisiin ja kokemuksellisiin hyötyihin. Hyödyt asiakassuhteessa voidaan jakaa luottamushyötyyn, sosiaaliseen hyötyyn ja erityiskohtelun hyötyyn. Asiakkaan vierailua ravintolassa voidaan kuvata näytelmän metaforana, jossa pääosassa ovat ravintola, ruokailutapahtuma ja muut asiakkaat.
Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea ravintoloitsijaa. Ravintolat olivat perinteisiä ruokaravintoloita, ja niiden toimintaa myös havainnoitiin vierailemalla ravintolassa normaalina asiakkaana. Tutkimus toteutettiin toukokuun 2011 ja helmikuun 2012 välisenä aikana. Tutkimuksen mukaan ruokaravintola voi luoda kilpailuetua oikealla strategisella valinnalla, tehokkailla sisäisillä toiminnoilla ja luottamushyödyn tuottamisella asiakkaalle. Kilpailuedun kehittyessä myös yrityksen tuloksentekokyky kasvaa.
Ravintola voi valita strategiakseen kustannusjohtajuuden tai erilaistumisen. Suhteessa kilpailijoihinsa ravintola voi asemoitua toimintojen erinomaisuuden, asiakasherkkyyden tai tuotejohtajuuden näkökulmasta. Parhaimmillaan ravintola kykenee valitsemaan itselleen hyvän kilpailijan, joka tukee ravintolan toimintaa.
Ravintolan toiminta koostuu lukemattomista eri toiminnoista, joita voidaan tarkastella arvoketjumallin avulla. Kilpailuetua saavuttaakseen toiminnot voidaan tehdä erilailla, tai palvelu voidaan tuottaa erilaisilla toiminnoilla kuin kilpailijat. Tässä tutkimuksessa arvoketjumallia käytettiin yrityksen sisäisten toimintojen tarkastelemiseen.
Työn kolmantena teemana tutkittiin asiakaskokemuksen vaikutusta kilpailuedun muodostumiseen. Asiakaskokemukseen vaikuttavat asiakkaan saamat hyödyt, jotka voidaan jakaa käytännöllisiin ja kokemuksellisiin hyötyihin. Hyödyt asiakassuhteessa voidaan jakaa luottamushyötyyn, sosiaaliseen hyötyyn ja erityiskohtelun hyötyyn. Asiakkaan vierailua ravintolassa voidaan kuvata näytelmän metaforana, jossa pääosassa ovat ravintola, ruokailutapahtuma ja muut asiakkaat.
Tutkimusmenetelminä käytettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea ravintoloitsijaa. Ravintolat olivat perinteisiä ruokaravintoloita, ja niiden toimintaa myös havainnoitiin vierailemalla ravintolassa normaalina asiakkaana. Tutkimus toteutettiin toukokuun 2011 ja helmikuun 2012 välisenä aikana. Tutkimuksen mukaan ruokaravintola voi luoda kilpailuetua oikealla strategisella valinnalla, tehokkailla sisäisillä toiminnoilla ja luottamushyödyn tuottamisella asiakkaalle. Kilpailuedun kehittyessä myös yrityksen tuloksentekokyky kasvaa.