Olipa kerran... : Osallistava nukketeatterimenetelmä päiväkoti-ikäisten lasten ohjaajille
Menzel-Lahtinen, Katja (2012)
Menzel-Lahtinen, Katja
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205168493
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisenä kysymyksenä oli selvittää, onko mahdollista osallistaa lapsia nukketeatteriesitykseen. Opinnäytetyössä kehitettiin menetelmä,joka mahdollistaa yleisön osallistamisen monipuolisesti ja kaikilla aisteilla.
Menetelmän toimivuuden tutkimiseksi suunniteltiin kolmen esittäjän nukketeatteriryhmänä esimerkkiesitys päiväkoti-ikäisille lapsille. Menetelmästä kiinnostui Lahden Rudolf Steiner -päiväkoti, joka toimi tässä opinnäytetyössä myös toimeksiantajana.
Menetelmän ja esimerkkiesityksen suunnittelua varten perehdyttiin päiväkotiikäisen eli 3–7-vuotiaan lapsen kehitysvaiheeseen ja toimintavalmiuksiin. Myös toimeksiantajan toimintasuunnitelmaan kuuluva steinerpedagoginenihmiskuva otettiin esimerkkiesityksen suunnittelussa huomioon. Tärkeänä asiana nousi opinnäytetyön tekijälle myös nukketeatteriesityksen tarinavalinta.Varsinkin vanhojen kansansatujen merkitys lapsen tunnekehitykselle nostettiin tässä tutkimuksessa esille.
Kolme esimerkkiesitystä päiväkodissa videoitiin, ja henkilökunnalle jaettiin palautelomake. Kerätty tutkimusaineisto koostui tutkimuksen tekijän, esitysryhmän ja henkilökunnan havainnoista ja mielipiteistä. Opinnäytetyön tarkoitus oli testata menetelmän toimivuutta, mutta myös toimia henkilökunnalle innostavana esimerkkinä ja idealähteenä. Esitykset olivat menestys ja osoittivat menetelmän olevan käyttökelpoinen ja innostava. Sekä päiväkodin henkilökunta että erityisesti esittäjät saivat intoa toteuttaa vastaavia esityksiä tulevaisuudessakin, lisäämään osallistamisen mahdollisuuksia ja esiintymään myös erityisryhmille kuten kehitysvammaisille lapsille.
Menetelmän toimivuuden tutkimiseksi suunniteltiin kolmen esittäjän nukketeatteriryhmänä esimerkkiesitys päiväkoti-ikäisille lapsille. Menetelmästä kiinnostui Lahden Rudolf Steiner -päiväkoti, joka toimi tässä opinnäytetyössä myös toimeksiantajana.
Menetelmän ja esimerkkiesityksen suunnittelua varten perehdyttiin päiväkotiikäisen eli 3–7-vuotiaan lapsen kehitysvaiheeseen ja toimintavalmiuksiin. Myös toimeksiantajan toimintasuunnitelmaan kuuluva steinerpedagoginenihmiskuva otettiin esimerkkiesityksen suunnittelussa huomioon. Tärkeänä asiana nousi opinnäytetyön tekijälle myös nukketeatteriesityksen tarinavalinta.Varsinkin vanhojen kansansatujen merkitys lapsen tunnekehitykselle nostettiin tässä tutkimuksessa esille.
Kolme esimerkkiesitystä päiväkodissa videoitiin, ja henkilökunnalle jaettiin palautelomake. Kerätty tutkimusaineisto koostui tutkimuksen tekijän, esitysryhmän ja henkilökunnan havainnoista ja mielipiteistä. Opinnäytetyön tarkoitus oli testata menetelmän toimivuutta, mutta myös toimia henkilökunnalle innostavana esimerkkinä ja idealähteenä. Esitykset olivat menestys ja osoittivat menetelmän olevan käyttökelpoinen ja innostava. Sekä päiväkodin henkilökunta että erityisesti esittäjät saivat intoa toteuttaa vastaavia esityksiä tulevaisuudessakin, lisäämään osallistamisen mahdollisuuksia ja esiintymään myös erityisryhmille kuten kehitysvammaisille lapsille.